Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P60e98t90r 88K29a26r92a56f97i40á60t 3240317486930

Já su z toho volajaký zmetený, súdruh generál!!

Ale teď vážně. Maturoval jsem v roce 1977 na elektrotechnické SŠ. Maturita z ČJ a RJ byla tehdy tzv. státní (tj . témata pro slohové práce byly zadávány z MŠ rozhlasem) a ústní část byla z literatury a "gramatiky " (rozbory atd.). V literatuře jsme museli znát přehled spisovatelů, jednotlivá období, literární formy atd. (my elektrotechnici). Pravdou je, že verše jsme podrobně nepitvali a různé "vychytávky" taky nehledali. Nicméně základ pro život to byl výborný (jen lituji, že jsme třeba v literatuře minuli tzv. "libri prohibiti" zakázané komunistickým režimem a místo toho se učili od těch děsivých "socrelách" zejména původem z CCCP). I když jsem nematuroval z matematiky, tak jsem ovládali základy diferenciálního a integrálního počtu, limity, matice atd. To se mi pak samozřejmě sakra hodilo na technické univerzitě.

Moje dcera chodí na gymnázium, přírodovědný obor, tedy základ pro studia přírodních věd včetně matematiky, fyziky na univerzitách. A jí jen zírám. Sice je asi budou buzerovat s nějakými podivnými "figurami" z ČJ, na straně druhé rok před absolutoriem neví že nějaká vyšší matematika existuje (základ pro studium přírodních věd). Nechápu, kdo vlastně tvoří osnovy a co se očekává od vzdělávacího procesu - zda jen kusy a plnění kolonek pro Brusel, nebo absolventi, co něco umí.

A co se ČJ týče, stačí si někdy přečíst projevy našich žurnalistů (kdysi "brusičů" jazyka) nebo poslouchat různé tzv. moderátory (moderátor = zpomalovač neutronů v jaderném reaktoru), dříve nazývané hlasateli či konferenciéry v rozhlase či TV. To je taky materiál.:-P

+1/0
20.5.2016 11:47
Foto

D92a59l53i84b52o47r 79B60a12r29t16o86š 5344350317309

u našeho školství se již dlouhá léta a jedná o import amerického školství, které má jednu zásadu....co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi...a tak lidé, kteří žijí v podzámčí jsou vychováváni jako ti z podzámčí....a to, kdo žijí na zámku mají prostředky na to , aby svým potomkům platili soukromé speciální školy s vysokou kvalitou.....této asymetrie se nejlépe dosáhne tím, že stát dá učitelům ve státních veřejných školách velmi nízké platy, čím jasně zajistí, že lidé kvalitnější půjdou jinam než do školství...za vyšším výdělkem....a je hotovo.........

a takto se pak udržuje národ v PŘIMĚŘENÉ TUPOSTI...a ještě i v PŘIMĚŘENÉ CHUDOBĚ...ale to je zase z jiné kapsy.... z kapsy ekonomie, přerozdělování ,

a to celé je jen součástí systému vládnutí...tedy...jak vládnoucí elita mává se svými poddanými.........

0/0
20.5.2016 17:18

V23l27a75d42i44m90í63r 56T92e68m57l86í91k 1865207221637

...platilo a platí stále : "....dej blbci funkci a vymyslí lejstro...", pardon, tady náplň pro maturitu....[>-] Zlaté mé gymnázium, kde nás naši profesoři opravdu učili, měli radost z našich úspěchů a udělené známky na vysvědčení brali tak trochu a jako své. A u maturity jsme byli zkoušeni z toho, co nás ONI učili ...V

0/0
20.5.2016 11:37

R49o52s52t71i59s77l62a22v 28C39a86h98a 6193157317711

Nerozumim posledni vete. U maturity se zkousi jen to, co je v pozadavcich. To, ze na to nekde dlabou a neuci to, co by meli, je pak vinou tech ucitelu, nikoliv 'blbce s lejstrem'.

0/0
20.5.2016 12:51
Foto

V19e40r11o14n72i61k57a 67V88a37l58í77k32o72v19á 5423957745703

Ach, ano. Učitel nemá přemýšlet. Pouze papouškovat, co je v požadavcích. Děkuji.

0/0
21.5.2016 16:37

R85o77s76t50i66s96l78a31v 72C34a69h93a 6593517657291

Proboha, v pozadavcich prece neni receno jak, ale co ma ucit.

0/0
21.5.2016 16:39
Foto

V77e78r20o59n75i90k94a 13V69a50l14í44k95o66v76á 5663237405593

Jistě. A já mohu považovat jistou část učiva za nesmyslnou - třeba epizeuxis. Buď budu učit zbytečnosti a nezbude mi čas na podstatné věci (jinak řečeno, budu učit, co po mně chce vrchnost, jako za totáče), nebo budu učit dle svého svědomí a selského rozumu, pak děti nebudou znát epizeuxis.

A jinak, CO učit? V Seznamu žánrů a autorů je Bible (vyjmenujte mi deset starozákonních postav), ruchovci a lumírovci (vyjmenujte deset jejich děl), S. K. Neumann (jmenovat nemusíte). Není tam ovšem Shaw, Rostand, Tolkien, Irving, Nabokov, Fitzgerald.... V Katalogu je jmenována anafora, epifora a epizeuxis, to je pravda. Katalogy se každý rok mění, Seznam je novinka. Máme každý rok osm nových lejster - připomíná mi to opět scénu z Douglase Adamse - vy jste si v Galaktickém plánovacím úřadu na planetě XY nepřečetli, že Země bude zlikvidována? To je vaše chyba, pozemšťané. Začíná demolice. Pěkný den.

0/0
22.5.2016 14:25

R84o41s63t60i46s74l81a36v 94C64a67h63a 6283797177881

No jo, ale pak lze parafrazovat - vse skutecne nutne pro zivot se clovek nauci v ZS. Z tohoto pohledu by byla vyuka cestiny na SS zbytecna. Problem je, ze maturanti neznaji ani tu zakladni gramatiku.

0/0
22.5.2016 14:43

E63v27a 63S21v20o86b81o46d96o56v73á 2863752661915

Epizeuxis, symploké a další "obludy" z oblasti tropiky a figur jsou naprosto v pořádku pro gymnazisty. Ale vyvstává otázka, zda mají končit středoškolské studium maturitou kadeřnice, zda nemají mít absolventi průmyslovky maturitu výrazně odbornou, eo ipso zda na univerzitu nemají mít přístup jen absolventi gymnázia.

0/0
20.5.2016 7:01

R37o46s20t15i43s46l24a59v 22C10a18h67a 6183157817491

Jenze u nas nejsou pouze univerzity, ale i vysoke skoly. Je prece nelogicke, aby napriklad na vysokou skolu hotelovou sli pouze gymnaziste, kdyz ta skola je z logiky veci urcena pro uplne jiny okruh studentu.

Ale kadernice s maturitou je opravdu asi zbytecna.

0/0
20.5.2016 11:18

E26v25a 59S86v12o95b76o48d74o53v81á 2233492281175

Ano. Absolvent elektroprůmyslovky ať jde na VUT nebo ČVUT, ne na filozofii. Gymnazista kamkoli.

0/0
20.5.2016 11:31

Z49d29e96n74ě36k 80S68t11r54n27a12d 1145970196789

Smysluplné by bylo oddělit český jazyk a literaturu. Maturitní zkouška z českého jazyka by pak měla prověřit, že student jazyku rozumí (větný rozbor) a dokáže ho používat (sloh, pravopis). Maturitní zkouška z literatury by se pak mohla plně soustředit na autory a jejich díla. Mezi námi, nechápu, proč je součástí maturity z ČESKÉHO JAZYKA znalost PŘEKLADU románu od Balzaca nebo Huga, o překladech básnických děl ani nemluvě.

0/0
20.5.2016 6:33
Foto

K23l38á91r73a 34T69ů59m17o14v34á 2503434667688

Uf, ještě že mám dávno po maturitě.8-o:-) P.S. Já jsem taky vada systému. Všech systémů, kam jsem se kdy dostala.;-D

+1/0
19.5.2016 21:44

M91a42r45t72i81n10a 28T88r17o16j23a44n55o57v42á 5843928715

Souhlasím s vámi.

Nicméně si, paní češtinářko, neodpustím drobnou poznámku - na závěr jste si měla nechat slavnOU (a nikoli slavnÝ) epizeuxis - slovo epizeuxis je rodu ženského, trochu bych čekala, že takovou věc budete vědět.:-)

+1/0
19.5.2016 21:14
Foto

V49e65r74o67n84i57k54a 82V78a68l88í70k12o40v35á 5443857345683

Děkuji - nevím. Figury se doučuji vždy za pochodu - když mám oktávu. Ani češtinář je nepotřebuje :-)

+1/0
19.5.2016 21:56

J67a34r37o77s93l48a83v 66K21o35t13l58a71b49a 3560717

Co se epizeuxisu týče, není to jak to psal Žák ve Študácích a kantorech: Básník si jen tak prozpěvuje, smysl to nedává, ale krutí profáci šikanují vymyšlenými slovy nebohé študáky, z nichž kvůli tomu vyrostou hipsteři a pozéři, kteří těmi samými slovy budou dělat dojem na jiné hipstery a pozéry?

Cožpak si nemůžu náležitě užít knížku, když nevím, že urážka: "Naše hospodářství je chudé, ale jednoho výstavního volá přesto máme." je kontrapunkt k surrealismu základní metafory?

0/0
19.5.2016 21:05
Foto

V26e13r27o73n59i25k36a 27V49a29l27í45k20o13v30á 5233557595343

To už je D.Adams. Jo, Vogoni, ti to váleli ještě lépe než Cermat ;-D

0/0
19.5.2016 21:15

J13a24r37o96s73l45a72v 87K71o53t64l39a98b62a 3830627

Básník si neřekne, že napíše báseň se třemi epizexusy, tak proč se v tom pitvat. A ani to není zajímavé jako třeba toto: V animacích od Warner brothers se několikrát vyskytuje tento gag: Zaporák nastraží na hrdinu piáno, nebo xylofon a noty, kde poslední tón spustí dynamit. Hrdina píseň zahraje dvakrát špatně, zaporák hrdinu od nástroje vyžene, píseň zahraje dobře a odpálí se. Ta píseň je pořád stejná -

Believe Me, if All Those Endearing Young Charms

0/0
19.5.2016 22:03

E28v82a 17S93v18o19b10o60d54o29v65á 2303102311825

TA epizeuxis (gen. epizeuxe).

0/0
20.5.2016 9:05

J45a25r88o32s67l11a74v 30K10o24t52l48a54b95a 3640867

https://images.encyclopediadramatica.se/6/6a/Grammar_Nazi_Flag.png

0/0
20.5.2016 9:28
Foto

L46u57d29m66i94l71a 52S39v94o15z37i45l28o26v16á 9664715313811

Mám doma maturanta. Přiznávám, že když na mě vybalil "epizeuxis", jen tak jsem polkla. Slyšela jsem to poprvé v životě, a to přesto, že nějakou dobu píšu a z češtiny jsem před 36 lety bez problému odmaturovala (navzdory faktu, že slohová práce na gymnáziu tenkrát a dnes - to je sakra rozdíl). Celý Cermat vidím trochu jako trafiku pro "odborníky" neupotřebitelné v běžném pracovním procesu.

+3/0
19.5.2016 20:32

M93a82r73t61i94n26a 18M86o92u92d66r61á 7150583636789

Karma. Musím se přiznat, že "epizeuxis" vůbec neznám, neboť tento termín jsme před pěknou řádkou let v ČJ na gymplu vůbec neprobírali. Ani se tomu nedivím, protože opravdu k ničemu není, tedy pokud se touto problematikou člověk nezabývá v rámci své úzké specializace (patrně špatně placené).

Čeština je krásný jazyk, nicméně neřekla bych, že studium vedené zrovna tímto směrem přispívá k jejímu lepšímu pochopení a osvojení. Raději bych procvičovala slohy a pravopis.

+6/0
19.5.2016 20:14
Foto

R83a51d12k25a 49K53i45e91l71b94e47r83g81e96r45o81v82á 6733827920634

R^

Nezvykla jsem si, nezvyknu si a nechci. Na maturantech si honí triko každý, komu se nechce učit. Vím zcela spolehlivě, že většina odborníků z Ústavu ČJ s Cermatem nechce spolupracovat. Těmhle odborníkům vadí přílišná zaťatá napasovanost testu na čtenářskou gramotnost - tady dlouhatánských textů, a pravopisné věci se z testu vytrácejí. Tedy to, co člověk nejvíce v životě používá. Pak se to dopicne navoněným odborným termínem epizeuxis... až tohle celé někdo zruší, Já se těšit budu já se těšit budu s mládencema v hospóděě.= epizeuxis - opakování něčeho ve verši:;-D

+4/−1
19.5.2016 20:04
Foto

V83e67r71o77n63i65k45a 11V48a74l40í69k61o37v81á 5303297655533

;-D

0/0
19.5.2016 20:06

R39o37s68t32i31s70l12a21v 95C30a79h32a 6833807857301

No nevim, spise mi prijde, ze clovek potrebuje vice k zivotu ctenarskou gramotnost. Kdyz napise text s chybami v gramatice, tak bude pouze za trubku, ale nepochopi-li text, pak je v haji.

+2/0
19.5.2016 20:19
Foto

R66a44d53k71a 88K78i55e70l56b71e53r21g44e18r98o62v54á 6263487330564

Pravdu díte, ale čeho je moc, toho je příliš, A zcela upřímně - jsou věci jazyka, pravopisu a syntaxe, které neobejdete bez použití logiky. A doopravdy vidíte, že maturita za starých časů, která byla v rovnováze, přirozeně zkontrolovala, zda žák chápe text, cítí v něm interpunkci a vidí na první pohled chybu, která v logice výpovědi může být i bít zavádějící.;-)

+1/0
19.5.2016 21:35

J97i48ř56í 92N62o34s15e28k 1948177841796

Já se radši nevyjádřím, aby mě nesmázli.

Kostečku jsem znával a obávám se, že dílem je suchar a dílem je škodolibý. Každopádně není typ, který by měl hodnotit výuku, znalosti a mantinely literatury.

Tak.

+3/0
19.5.2016 20:02

J51o61s62e84f 22M81i49k57o23v61e74c 5987583988606

Čeština, coby pravopis mi nikdy nedělala problém. Ale nechápu, proč maturita z češtiny obsahuje otázky typu "co tím chtěl básník říci". Zamyslel se již někdy nějaký češtinář nad tím, že básník chtěl říci přesně to, co napsal? ;-)

+1/0
19.5.2016 20:00

J21o80s69e39f 64M46i95k20o46v14e24c 5957253308656

A již to také vidím, zapomněl jsem jednu čárku ve složené větě. :-P

0/0
19.5.2016 20:03
Foto

V37e75r45o35n63i66k46a 98V69a13l66í83k97o83v86á 5813927135343

Já nad tím přemýšlím často ;-):-)

0/0
19.5.2016 20:05

M53a16r24t47i55n25a 14M65o51u48d18r66á 7530413916959

Někdy mám dojem, že "co tím chtěl básník říci" nezáleží ani tak na básníkovi samotném, jako na fantazii jedince, který se rozboru básně, často mnoho let po smrti autora (a bez osobní zkušenosti s tehdejší dobou, prostředím, jakož i osobními schopnostmi básníka). Je to podobné jako s IQ testy. Ty bývají limitovány IQ autora....

+1/−1
19.5.2016 20:20

M46a32r23t72i95n54a 43M69o68u61d79r22á 7220613276429

Omlouvám se, vypadlo mi sloveso "věnuje" (rozboru básně). Mám zlozvyk dělat více věcí najednou....

0/0
19.5.2016 20:22
Foto

V12e21r95o21n31i61k97a 79V48a61l80í56k31o94v98á 5403657915893

:-)

0/0
19.5.2016 20:32



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.