Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L26e29o73n16a 53B19l60a78h46o48v88á 5280389109983

Vážená paní Valíková,

vzpomněla jsem si na Vás při sledování posledního pořadu 168 hodin na ČT1. Jedna reportáž referovala o studentovi, mimořádně talentovaném matematikovi, který kvůli svému handicapu není schopen udělat maturitu z češtiny. Škola se mu snaží pomoci, ale přes Cermat zřejmě nejede vlak. A tak společnost bude přicházet o o nadané jedince a vítězit bude opět průměr.

0/0
29.11.2016 6:39

L36e33o82n12a 47B88l67a91h25o14v42á 5860329789463

Trochu škodolibě mě napadlo, jestli Cermat nemá obavy, že bez S.K. Neumanna by lidé nevěděli, kdo byl hrdý Budžes, nebo ještě hůř, třeba se v Cermaru domnívají, že verše někdejšího anarchisty SKN "Budeme pokorným hnojem, /a pak nechť vzkvétá z něho/ rod podle učení tvého, ó Moskvo!", se budou zase hodit :-)))).

Ale vážně. Máme doma studenta 2. ročníku technického lycea; matematika bez problémů, jazyk český pohroma; a tak se naše úvahy ubírají podobným směrem, jako ty Vaše, paní Valíková. (A to jsme rodina čtenářů s bohatou knihovnou.)

Nesouhlasím s názorem, že státní maturita by měla být stejná pro všechny typy škol. Proč by budoucí zdravotní sestra měla mít stejný rozsah znalostí z matematiky jako student mat-fyz? Proč by stavební projektant měl mít stejné znalosti jazyka českého, jako student filozofické fakulty? Před zavedením jednotné školy, která se neprávem hází na Z. Nejedlého, tu přece existovala celá škála gymnázií - klasických, reálných a k tomu další odborné školy, typu průmyslovek, zdravotnických či uměleckých škol.

V USA už od základky mohou žáci zvolit školu, která je připraví na akademickou dráhu nebo na reálný život.

Mimochodem, v řadě vyspělých zemích, jako např. ve Švédsku, maturitu neznají, k přijetí na vysokou školu stačí konečné vysvědčení ze střední. A přesto mladí Švédové úspěšně studují na prestižní univerzitách v Anglii nebo USA.

+1/0
24.11.2016 9:12
Foto

H58a14n95a 70V55l83k70o19v18á 9415104932604

Maturita je zkouška s určitým kreditem a dokládá jistou míru obecné vzdělanosti.

Vaše příspěvky jsou demagogické. Úroveň znalostí studenta FF se od úrovně studenta stavební fakulty liší na vysokoškolské, nikoli středoškolské úrovni.;-)

A technické lyceum - již jsem zde psala (nějak to zmizelo), že sama mám maturitu z roku 1990 na strojní průmyslovce (dnes technické lyceum) a znalosti z ČJ mám bohatší než dnešní gymnazisté.

Státní zkoušku z angličtiny také skládáte pod nějakými kritérii, nechápu proč by se toto nemělo týkat rodného jazyka.

0/0
24.11.2016 13:49
Foto

V76e31r80o80n64i43k51a 45V54a16l27í70k33o14v68á 5723657865813

Děkuji, snad takových sečtělých rodičů bude více.:-)

0/0
24.11.2016 14:32
Foto

V86e44r92o56n82i26k38a 26V24a51l12í53k37o89v69á 5443337775533

Příspěvek byl samozřejmě určen paní Blahové. Současně prosím diskutující pod svými články, aby se neobviňovali z demagogie, ale argumentovali a pokoušeli se porozumět argumentům druhé strany. Používám své blogy často jako učební materiál-včetně diskusí:-) Pěkný den.

0/0
24.11.2016 14:59
Foto

H79a43n90a 52V85l34k47o50v24á 9965534312584

Jistě, chápu...proto jste asi smazala svůj včerejší příspěvek a s ním celé vlákno....Tak nějak tuším, že tohle je mezi námi a smažete to též...

To o co mi šlo je, že paní Blahová (jak jsem si všimla i v jiných diskusích) se tak trošku pohybuje v teorii ( i co se týká jejího příspěvku o vzdělávání v 70. letech minulého století) zatímco já v praxi. A zřejmě jsem i náročnější na míru vzdělání svých dětí. Co se týká obsahu - ne "papíru".

0/0
24.11.2016 15:08
Foto

V67e16r26o83n74i97k63a 36V26a36l92í51k62o88v79á 5623687455943

Právě pro náročné rodiče jsem psala tento článek. Všimněte si, kolik nositelů Nobelovy ceny v seznamu Cermatu chybí - a studenti na lyceích se o nich tak třeba ve škole nic nedozvědí ;-D. Pěkný den.

0/0
24.11.2016 15:15
Foto

H21a16n47a 50V44l57k67o19v41á 9115404722924

Zřejmě proto, že ve starověku nebo třeba v národním obrození se Nobelova cena neudělovala...;-) Víte, já Cermat nestuduji detailně každé čtvrtletí a pokud se kritéria mění i během školního roku (jak říkáte), není to dobře. Nicméně maturitu považuji za určitý druh státní zkoušky a v tom případě by měla být kritéria daná státem nikoli ústavem.

Technická lycea mohou mít maturitu z obecně vzdělávacích předmětů v jedné části a z odborných předmětů v druhé části tak, jak jsme to měli my.

A když už jsme u toho (v tom příspěvku, který zmizel) jsem psala i o tom, že mí spolužáci z tehdejší SPŠS jsou v současnosti na vedoucích místech v nadnárodních firmách - a vyjadřují pochybnost i na vzděláním v odborných předmětech. To, co my jsme uměli k maturitě neumí dnešní bakaláři....inženýři občas ano.

+1/0
24.11.2016 15:24
Foto

V91e44r46o20n15i94k46a 68V51a37l52í50k49o89v95á 5533837805783

Každá generace se domnívá, že ta po ní už není tak zdatná ... to známe už ze starověku.

Maturita z ČJL tak lehká není - loni ruplo zase o 1, 6 % dětí více. Každý rok se to tak procento, procento a půl navýší (asi 1 600 studentů) - letos to může být třeba díky Satanově slávě mezi námi nebo Rudým zpěvům (S. K. Neumann;-))

+1/0
24.11.2016 15:37
Foto

H12a42n25a 21V27l70k68o26v64á 9655624952534

Víte, o Rudých zpěvech se přít nebudu (i když jistou informační hodnotu to asi má;-)), zato o diagramu Fe - Fe3C, který by technolog měl znát vím (z vyprávění) své. Já se živím (též ve smazaném příspěvku) provozováním sportovní školy, nicméně své středoškolské vzdělání si pamatuji. A s názorem, že maturita devalvovala nejsem osamocená.

+1/0
24.11.2016 15:46
Foto

V43e10r17o25n78i73k67a 32V75a53l83í62k96o10v54á 5603237355593

Tak ještě jednou: Loni ruplo z DT ČJL asi 8,4 % maturantů. Letos se to možná vyšplhá na 10%. Centrálně opravená písemná práce hodí tak 5-9%. On tam bude průnik, ale na takových 12 % se dostaneme. A to je jen jedna zkouška. Ročně neodmaturuje tak pětina maturantů - letos tipuji 25 -27%. Devalvovaná maturita?

0/0
25.11.2016 11:25
Foto

H32a37n39a 77V80l27k74o51v88á 9395794162554

To je tak trošku vy o koze já o voze...Já mluvím o obsahu té zkoušky, vy o těch, kteří ten obsah nezvládli.

0/0
25.11.2016 13:04
Foto

V82e19r49o41n73i27k79a 25V58a12l58í57k61o23v26á 5263187125393

Mám z vašich příspěvků obdobný pocit. Pěkný den.

+1/0
25.11.2016 14:42
Foto

H15a40n67a 23V65l28k88o49v36á 9845374512694

Tak nějak selským rozumem chápu (nejsem středoškolský učitel), že pokud nebudou maturity státní, bude si je každá škola dělat po svém, lesy na papír se budou kácet nadále, jen dodavatelské firmy nebudou závislé na rozhodnutí státního úředníka nýbrž ředitele té které školy..... A taktéž náročnost a z toho vycházející úroveň té zkoušky bude naprosto v dikci té které školy. Pro svou mladší dceru (starší již maturitu má) bych chtěla maturitu s nějakým kreditem. Ne tu, co si můžu téměř bez námahy opatřit na nějaké škole, která si vytvoří svá vlastní (a protože placená od kusu) nízká kritéria. Tímto způsobem se již úroveň maturit snížila od roku 1990 na úroveň tehdejších učňovských zkoušek. Zato teď máme spoustu bakalářů, kteří nemají znalosti ani jako maturanti z roku 1990.

+1/0
23.11.2016 16:04

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.

Foto

J97i10ř53í 56T67u79r42n43e19r 8118291785813

Přečetl jsem si článek i zajímavou diskusi a nerad bych se pokoušel nějak vám i vašim "kolegům" odborně sekundovat (jsem pedagog amatér:-); právě se chystám na středoškolská studia se čtvrtým děťátkem), ale nad aspekty středoškolské literatury jsem se zamýšlel z pochopitelných důvodů mnohokrát. Kdybych měl dělat nějaké výběry autorů a děl pro dnešní gymnazisty, byl bych bezradný. V literatuře starověku a středověku bych asi našel nějakou shodu, ale co dál? Koho ano, koho ne a podle jakých kritérii? Jsem poznamenaný dobou, ve které jsem sám studoval a jistě bych měl obavu, abych podvědomě nepreferoval ty tehdy nežádoucí autory. Chápu z tohoto principu, že někdo nechce z Nezvala a SKN udělat naopak zakázané autory a módní čtené autory upřednostnit před klasiky. Je to asi fakt těžké. Se svými dcerami jsem to měl a mám naopak snadné, jsou náruživé čtenářky a schroustaly, byť někdy s komentáři, skoro vše, co jsem jim předhodil, ale jak udělat výběr pro ty děti, které prakticky nečtou?

Myslím, že nelze udělat výběr ke všeobecné spokojenosti, protože nelze udělat výběr ani ke spokojenosti vlastní. Ale lze se o to pokoušet tím, že se o tom bude neustále diskutovat.:-)

+2/−1
22.11.2016 22:26
Foto

V26e66r11o58n43i85k10a 73V74a86l69í53k30o52v34á 5903937865163

Možná nedělat výběry... ale máte pravdu, je to těžké.

+1/0
22.11.2016 22:28

A42l60e57x 17G66r57e46g74o68r 9294142202889

Také jsem schroustal vše, co jen bylo k mání. Jenže dnešní děti nečtou a je problém najít alespoň něco, co by je natolik zaujalo aby to přečetly celé.

Navíc zjišťuji, že i mé desetileté dítko není schopno číst věci, které by odpovídaly jeho věku , protože ho nijak neoslovují. není v nich totiž žádný příměr k dnešní přetechnizované a digitalizované době. A je škoda, že se tím zabíjí i jejich dětská fantazie a obrazotvornost.

0/0
23.11.2016 9:43
Foto

V41e48r61o87n90i92k97a 37V76a93l20í40k10o35v25á 5553517485323

Já jsem své děti rozečítala neustálou konfrontací s literárními postavami. ;-D

0/0
23.11.2016 11:36
Foto

M93a86r27t33i18n 10F52a21l67t27ý79n 9681636964378

Ano a ještě jste pominula Bhagavadhítu, Chajamovy Rubajaty a Tribúnovou sútru šestého patriarchy, aby teda ten výčet literatury byl aspoň trochu světový a vybalancovaný i z ekumenického hlediska.;-)

+1/0
22.11.2016 21:20
Foto

V14e68r63o42n96i95k59a 39V47a49l27í17k40o41v90á 5333307965203

Hm. A Korán.

0/0
22.11.2016 21:25
Foto

M33a70r17t40i60n 45F78a34l80t56ý17n 9391226124958

Jistě... a bible, co? Já měl na mysli umělecká díla. Nikoli náboženské doktriny.

Bavíte se přeci o literatuře.

Moc vám ta argumentace nejde.

+1/0
22.11.2016 21:29
Foto

V65e61r22o53n52i72k64a 48V77a16l11í69k21o30v43á 5963827585403

Bible ta, zaplaťpánbůh, je.

0/0
22.11.2016 21:33

A36l30e72x 18G28r63e72g24o12r 9314172362259

Ale ano, měli by mít vědomosti i o Koránu, pokud je v povinné četbě Starý a nový zákon..Potom by si měli srovnat Starý zákon, Nový zákon a Korán a vyvodit si z toho svůj osobní závěr.

Zrovna Bible si myslím do povinné četby vůbec nepatří a stejně tak ostatní náboženská díla.

+2/0
23.11.2016 9:52
Foto

V20e73r79o77n79i76k34a 55V84a92l11í38k90o33v57á 5893837735583

V Bibli je mnoho nádherných literárních útvarů. I řecké báje byly vlastně náboženské texty ;-)

0/0
23.11.2016 11:38
Foto

H98a85n81a 32V57l43k57o79v38á 9705434402504

Pokud má maturita mít nějaký status, nechápu proč by studenti průmyslovek a učňovských škol neměli mít stejné znalosti jako žáci gymnázií. Sama jsem maturovala na strojní průmyslovce, učila mne ovšem paní profesorka, která z politických důvodů byla odejita z filozofické fakulty. Dávala důraz na národní obrození a po 25 letech mi svěřila, že pokud jsem u ní měla jedničku, musela jsem skutečně něco umět. Nechápu proč by to dnešní maturanti umět neměli. Maturita je už tak dost devalvovaná.

+3/0
22.11.2016 20:45
Foto

V90e90r94o41n52i63k29a 58V13a54l42í28k44o27v93á 5163817395373

Nic proti obrození (v dějepise), ale když nepočítám Tomana a lesní pannu, první čtenářský zážitek mi tu přichází s Erbenem. Maturita z ČJL není devalvovaná - má špatný systém. A to se nám časem vymstí.

0/0
22.11.2016 21:24
Foto

H71a18n49a 42V87l25k45o30v98á 9485634222534

Víte, četli jsme i Rimbauda, taky Remarqua, Dostojevského i Betty Mac Donaldovou.

Myslím, že národní obrození bylo pro paní profesorku něčím osobním. Možná v souvislosti s dobou. Taky byla hluboce věřící a zmínila (v té době!) Sienkiewiczovo Quo vadis... a já si ho přečetla.

Tolkien přišel až po revoluci a Havla a Jirouse nás v rámci tehdejších osnov skutečně učit nemohla. Nicméně jsem jí dodnes vděčná.

Moje dcera maturovala letos a myslím, že zná skutečně jen Pána prstenů.

0/0
22.11.2016 21:47
Foto

V51e19r47o94n91i15k36a 64V25a55l53í52k62o87v40á 5493517975973

Protože je to špatný systém. Každý rok tři inovace. A češtináři jsou z něj jurodiví. Já proti informaci o obrození nic nemám. Ale moderní literatura je důležitá.

0/0
22.11.2016 21:54

J42o70s32e10f 57N12o78ž94i32č63k80a 5935891119896

Paní kolegyně, jak jistě víte, nejsem češtinář a mohu se samozřejmě mýlit, ale mně tento Váš dnešní blog přijde tak trochu jako mnoho povyku pro nic. Když si totiž člověk na internetu najde zadání některého z dřívějších didaktických testů (např. ten letošní je možno nalézt zde: http://www.novamaturita.cz/zadani-pisemnych-zkousek-1404038149.html), tak zjistí, že převážná většina otázek je v ČJL zaměřena na porozumění psanému textu, případně pak hledání pravopisných či syntaktických chyb v textu. Na znalost konkrétních autorů a jejich děl jsou v testu obvykle 2-3 otázky z celkového počtu přibližně 30. Takže ta realita není tak zlá, jak to čtenářům ve svém blogu líčíte. :-)

P. S. Cermat tímto nehájím (za řadu jiných věcí určitě kritiku zaslouží) a ani nemám s touto organizací vůbec nic společného (tak jak jsem byl kdysi některými podezírán ;-)).

0/0
22.11.2016 18:52
Foto

V18e95r31o11n11i55k74a 21V26a63l95í79k98o84v95á 5783117505303

Pane kolego, chtěl jste, abych vysvětlila, proč je seznam špatný. To jsem udělala. Platí pouze rok. Ale uvědomte si, že podobných dokumentů vyplodí tým pro ČJL několik do roka. V kontextu změn, kterými maturita z ČJL prošla od roku 2012, je to dosti zásadní dokument - už proto, že ovlivní i skladbu celoškolních četeb. Další problémy jsem naznačila ve zmíněném blogu, podrobnosti najdete v ostatních článcích. Chápu, že nejste češtinář. Ale moje osmnáctiletá dcera, septimánka, přišla nedávno ze školy a křičela: "Tak příběh prý není u knih důležitý - máme hledat jazykové prostředky." Moji loňští sextáni, které už bohužel neučím, hlásí podobnou zkušenost. Navíc mají potíže s četbou, protože je tendence seznamy zužovat a přizpůsobovat průměru, který všichni četli. Učitelé si zvyknou na vše. Ale rodiče by měli být informováni.

0/0
22.11.2016 19:18
Foto

V51e31r51o61n44i25k96a 82V71a82l30í64k52o62v53á 5903187475493

PS: Didaktické testy znám všechny, troufám si tvrdit. Zlepšily se. Ale už jsem v nich také našla mnoho proletářské poezie a podobných radostí. A pokud vznikne takovýto seznam, ptám se PROČ!

0/0
22.11.2016 20:48
Foto

R52a32d30k53a 68K13i76e12l93b97e52r62g40e73r48o79v48á 6563607160134

Milý pane Nožičko... víte jaký je rozdíl mezi matematikou a literaturou? Zcela příkře odpovím. Zatímco literatura po celá léta trpí... jak se co hodí, tohle už teď ne, to vypíchneme a tohle už ne...navíc je to obor ... slovy mé známé geniální matematičky - mnohem náročnější v šíři dat a pochopení ponoru dovnitř a výkladu...matematika... ne že by nebyla náročná, ale aplikaci jednoho použijete a platí na modelech jiných,,, Má své věci dané, jedna a jedna jsou dvě... a nikdy nemůže podlehnout tlaku politiky a vůle ...takové to hodí se nehodí.

A tedy... zatímco s literaturou se cloumá, až se Cermatu podaří ji- už tak nebohou - umlátit ještě víc ... matematiku, která je mnohem jasnější, umlátilo ze sedmdesáti procent to, že se jednoduše slovy příkrými u nás prostě neumí učit. Potvrzuje to široké spektrum ředitelů škol a i odborníci. Otrávili ji dětem sami učitelé. Jak je možné, že děti řeknou, čeština mi nebaví... ale mnohem častěji řeknou - matematika!!!! nesnášim, bojim. A každé druhé dítě leze někde nešťastné po doučování.

Až se matematici naučí nepokládat velmi často děti za hloupé, až bude poměrně velké části matykářů stát za to být obecně a povšechně vzdělanějšími, matematiku propojovat se životem, nedokazovat si na dětech...a naučí mít děti matematiku rády... můžeme z ní zpátky maturovat... to k vašemu dnešnímu blogu, který vám nechci kazit... taky povykujete pro nic.

A to, co jste popsal paní Veronice jako znalec a hvězda nad věcí v těch procentech, ukazuje jen na to, že tu cerma ́táckou zhůvěřilost nechápete právě vůbec... systém pro systém... nic víc... Na takových, jako jste Vy, bylo bohužel dáno vyrůst Cermatu.

Všem dobrým matykářům, co to umějí s dětmi, se omlouvám.

+2/−2
22.11.2016 21:25
Foto

V28e82r91o90n61i21k43a 36V18a75l57í38k57o27v98á 5963627475843

Mnoho češtinářů se učilo literaturu za pochodu (protože za totáče jsme měli takovéhle seznamy - bez několika jmen). A naši studenti četli. Teď jsme svázáni seznamy, strukturami, funkčními styly... a já už nesmím učit ve vyšších ročnících moderní literaturu. :-( ;-( Jako za totáče.

+2/0
22.11.2016 21:32

J41o31s97e39f 18N52o56ž25i72č23k95a 5395121449316

Jistě paní Kielbergerová, matikáři jsou neschopní, neumí učit a žáky permanentně považují za hloupé, kdežto češtináři jsou úžasní a jenom zlý Cermat je omezuje v jejich genialitě, ;-)

Že jsem tak smělý, mohl bych se Vás zeptat, kde jste potkala to široké spektrum ředitelů a odborníků, kteří tvrdí, že se u nás matematika neumí učit? Já jsem se tedy s takovými řediteli dosud nesetkal a ty názory, které zde prezentujete, jsem četl nanejvýš v novinách od mediálních "odborníků" typu pánů Botlíka, Kartouse či Feřtka (z nichž někteří nikdy v životě neučili, ale média je označují za vzdělávací odborníky a někteří čtenáři jim to asi "žerou":-P).

Jenom aby nedošlo k omylu - já matematiku neučím, takže pokud Váš příspěvek snad měl být jakousi dodatečnou mstou za některé dřívější diskuse pod mými blogy, tak jste střílela vedla. ;-)

+3/−1
22.11.2016 23:12
Foto

R68a40d39k91a 57K68i49e93l27b49e24r15g22e73r51o27v11á 6713297840144

velmi stručně jen tolik - možná málo čtete tisk, komentáře, možná se vás nedotkly odborné diskuze před dvěma lety, kdy se naráželo na nový systém výuky podle profesora Hejného. V těch diskuzích zazněly právě tyhle věci, že matematika je strašák, učí se často ne zcela dobře a jen málokdo z učitelů by chtěl překopat systém, najet na jiné metody. Tam, kde se ale od základu najelo, se děti matematiky mávnutím kouzelného prutu přestaly bát. Občas ředitelé škol vskutku vyjeví, co se pocituje jako neoddiskutovatelný problém a o čem se i na konferencích baví. Netvrdím, že za vše může Cermat, ale chytřejší za ním vidí především podivný výhodný byznys na entou s neomezenou mocí...

a to je vše. jen :

co se týká některých břitkých slovních ,,sekyr,, pana Fořtka , často bych je i podepsala.

+1/0
23.11.2016 8:41

J88o74s48e44f 45N47o30ž39i77č73k23a 5165871869696

I v tomhle se mýlíte - já čtu diskuse a komentáře ke školství v tisku hodně (především v MF DNES a LN, občas i na EDUin) - problém je však dle mého názoru v tom, že zde v míře vrchovaté dostávají prostor ti "odborníci", které jsem jmenoval výše, zatímco jejich oponenti a lidé z praxe jen minimálně.

Ještě k té mediálně propagované metodě profesora Hejného: netvrdím, že je špatná, ale on sám pan Hejný řekl, že ta jeho metoda se určitě nehodí pro veškeré učivo, pro všechny typy škol, atd. To, zda žáci, kteří se ji učí, opravdu dosahují lepších výsledků, zatím spolehlivě prokázáno nebylo a navíc mnozí matematikáři říkají, že řadu věcí, které profesor Hejný propaguje, oni už dávno používají sami od sebe.

0/0
23.11.2016 9:15
Foto

R15a15d77k44a 47K13i58e24l13b40e82r73g55e21r34o20v27á 6393427930914

já říkám, že je to vše... a hlavně že zrušením Cermatu, s nímž odborníci nechtějí mít nic společného , by se zhroutilo mnoho pracovních a výdělečných míst.

+2/0
23.11.2016 12:13
Foto

V94e55r19o47n20i25k53a 36V17a26l34í13k45o22v32á 5373807805553

Ale učitelům by se výrazně ulevilo...

+2/0
23.11.2016 12:32

J73o70s17e60f 70N91o19ž15i67č56k82a 5735931949746

Ohledně Cermatu - to je sice pravda, ale je otázkou, zda nevyjde daňového pokladníka ještě dráž, když bude resort školství místo od Cermatu nakupovat testy od Scia nebo od jiné soukromé společnosti. :-/

+1/0
23.11.2016 14:37
Foto

R58a94d39k33a 32K58i31e16l85b15e78r37g42e87r96o38v45á 6833677320834

nebudu tu donekonečna rozebírat nemravný nárůst školení na etapy, financování z rozpočtu škol a výdělečnou činnost pro lektory, kteří jsou začasto ti, co už nechtějí učit... říkám často, ne vždy. Budu jen apelovat na zdravý rozum... jestliže se vydá nařízení, systém, daný model a jeho schválení je dokončeno, dostane se do náhle vyloupnutých mnoha publikací...Vzápětí vyjde mnoho publikací ve stylu : jak odmaturovat... čili selsky Jak na nás...Do toho se zapojí firmy, co na maturitě konkrétně v maturitní dobu žijí z hlediska tiskovin, logistiky ... a jako správný hospodář lze vidět šílenost testových sešitů s mnoha listy... pro každého... Ty tuny papíru, ty náklady, ty lesy pryč.. vše se záhy ničí.....snad tu dávám i prostor panu Nožičkovi, aby to jako obhájce matematiky viděl. Státní maturita žádnou vzdělanost národa nezvedá. Udržuje při životě mnoho firem, je pro stát neuvěřitelně nehospodárná a nákladná... A nemluvím o tom, že je utajeno široké veřejnosti vidět a znát tváře a profily těch, co testy připravují. Cermat chce, Cermat vydal, Cermat se omlouvá, Cermat ...Strana ...

+2/0
23.11.2016 14:59

J43o83s26e38f 14N56o96ž52i42č32k39a 5385861269926

Myslím, že v této "plodné" debatě s Vámi opravdu smysl pokračovat nemá, navíc mi za chvilku začíná rodičák, tak hezký zbytek dne a mějte se fajn. :-)

0/0
23.11.2016 15:56

O13t58o 32G34ü67r83t11l81e43r 6586307186

Jste sice moc hezká, ale svobodné a demokratické školství, prosím, raději nezmiňujte. Potřebujeme školství kvalitní! Občas si přečtu nějakou diplomovou, nebo bakalářskou práci, občas esej, trochu častěji narazím na "novinářský" výplod. Co je všem autorům vlastní? Neznalost elementární gramatiky. Vaši žáci třeba jednou diplomky napíší bez hrubek, ale většina těch, co vylezli z popřevratového školství trpí naprostým nedostatkem znalostí české gramatiky (já vím, u přijímacího pohovoru v zahraniční firmě to nepotřebují), totální neznalostí historických faktů i absencí všeobecného rozhledu. Překypují zato sebevědomím. Ještě jsem ale nenarazil na jedinou diplomovou, ročníkovou, či bakalářskou práci, kde by nebyly závažné gramatické a stylistické chyby. U inženýrů bych to zkousl, ale u humanitních oborů mne to šokuje. To samé v psaných médiích. Všichni spoléhají na automatické opravy textu, budiž. Ale už na prvním stupni ZDŠ nás učili, že si po sobě máme napsané přečíst a případné chyby opravit. O tom dnešní pisálci asi neslyšeli. Jinak by nebyly články plné překlepů, hrubek, vynechaných, nebo naopak opakovaných slov. Ve světle toho je diskutabilní "seznam" jen taková legrácka. Chápu, že se Vám líbí někdo jiný, než CERMATU, ale tak to holt chodí. Mně taky chybí třeba Majerová, Pujmanová, Řezáč - vysoce cenění za první republiky. A naopak bych se obešel bez některých disidentských a emigrantských "hvězd". Chápu ale, že doba si to prostě žádá a nyní jsou zase na indexu jiní autoři, než před třiceti lety. Jen ta zmínka o Magorovi mne trochu nadzvedla. Měl by tam být třeba Mikulášek - a plným právem, ale Jirous? To jste si po sobě asi text nepřečetla, co? ;-)

P.S. Omluvte případné gramatické a stylistické nedokonalosti - to víte, studoval jsem za totality, maturoval z ruštiny a matematiky (tenkrát to nikomu nebylo divné) a s vysokou školou jsem se v polovině studia rozžehnal.

+1/−1
22.11.2016 18:42
Foto

V98e16r70o20n41i73k78a 10V29a74l61í77k73o63v75á 5503507265943

Jirous je skvělý básník. Potvrzeno i kritiky. Howgh.

+1/0
22.11.2016 21:01
Foto

M92a79r23t58i10n 47F81a60l50t66ý18n 9951286854538

Kterými kritiky? Indiánskými? Undergroundem? 8-o

A budou naši prvňácči recitovat: "My jsme hráli na cymbáli, všechny myši tancovaly?"

Proč tam tedy není třeba Václav Hrabě?

;-)

+1/0
22.11.2016 21:27
Foto

V35e60r28o96n22i47k91a 83V83a69l55í92k30o35v41á 5913427345243

Klikněte si na jeho jméno - ceny j. Seiferta a T. Stopparda. Proč všem vadí právě Jirous? S komunisty se pral statečněji než mnozí disidenti a verše psal nádherné...

+1/0
22.11.2016 21:42

J58o96s49e16f 32N38o79ž32i21č91k32a 5565741349476

Paní Valíková, já myslím, že celý problém je v tom, že ohledně toho, kteří autoři by do toho seznamu měli patřit a kteří ne, by se neshodli ani dva češtináři ze dvou různých škol, dost možná ani dva češtináři z jedné školy...

Jsou samozřejmě jména, která jsou nezpochybnitelná - asi nikdo nebude polemizovat o Shakespearovi, Hemingwayovi, Čapkovi, atd. Ale když třeba píšete, že Vám v literatuře 20. století chybí Tolkien, tak se ptám: shodnou se všichni na tom, že je Tolkien významnější autor než třeba Umberto Eco? 8-o

+3/0
22.11.2016 23:28
Foto

V13e56r52o38n78i13k19a 95V52a13l16í27k55o29v58á 5343837815693

Trefil jste hřebík. Neshodnou se ani dva češtináři... a při tvorbě celoškolních seznamů se jich musí shodnout třeba pět.

Chybný je systém, který takové seznamy potřebuje a plodí...

+3/0
22.11.2016 23:43

J88i13ř29í 37Z88á26ř88e35c10k60ý 5364948304555

Vtipný příspěvek, jen co je pravda.

0/0
23.11.2016 1:14

A77l87e63x 62G30r15e61g54o46r 9104152812609

I Havel byl skvělý divadelní autor. také to potvrdili kritici a také má mnoho cen. Za dalších 50 let ale po něm neštěkne ani pes.

Tedy ano Jirous je pro někoho skvělý básník a pro jiného ne. Tak už to na světě chodí.

A právě proto aby byla zachována jakási úroveň je třeba vytvářet seznamy povinné četby právě proto aby byli žáci v srovnávací rovině připraveni stejně.

0/0
23.11.2016 10:03



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.