Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JN

Paní kolegyně, jak jistě víte, nejsem češtinář a mohu se samozřejmě mýlit, ale mně tento Váš dnešní blog přijde tak trochu jako mnoho povyku pro nic. Když si totiž člověk na internetu najde zadání některého z dřívějších didaktických testů (např. ten letošní je možno nalézt zde: http://www.novamaturita.cz/zadani-pisemnych-zkousek-1404038149.html), tak zjistí, že převážná většina otázek je v ČJL zaměřena na porozumění psanému textu, případně pak hledání pravopisných či syntaktických chyb v textu. Na znalost konkrétních autorů a jejich děl jsou v testu obvykle 2-3 otázky z celkového počtu přibližně 30. Takže ta realita není tak zlá, jak to čtenářům ve svém blogu líčíte. :-)

P. S. Cermat tímto nehájím (za řadu jiných věcí určitě kritiku zaslouží) a ani nemám s touto organizací vůbec nic společného (tak jak jsem byl kdysi některými podezírán ;-)).

0 0
možnosti
Foto

Pane kolego, chtěl jste, abych vysvětlila, proč je seznam špatný. To jsem udělala. Platí pouze rok. Ale uvědomte si, že podobných dokumentů vyplodí tým pro ČJL několik do roka. V kontextu změn, kterými maturita z ČJL prošla od roku 2012, je to dosti zásadní dokument - už proto, že ovlivní i skladbu celoškolních četeb. Další problémy jsem naznačila ve zmíněném blogu, podrobnosti najdete v ostatních článcích. Chápu, že nejste češtinář. Ale moje osmnáctiletá dcera, septimánka, přišla nedávno ze školy a křičela: "Tak příběh prý není u knih důležitý - máme hledat jazykové prostředky." Moji loňští sextáni, které už bohužel neučím, hlásí podobnou zkušenost. Navíc mají potíže s četbou, protože je tendence seznamy zužovat a přizpůsobovat průměru, který všichni četli. Učitelé si zvyknou na vše. Ale rodiče by měli být informováni.

0 0
možnosti
Foto

PS: Didaktické testy znám všechny, troufám si tvrdit. Zlepšily se. Ale už jsem v nich také našla mnoho proletářské poezie a podobných radostí. A pokud vznikne takovýto seznam, ptám se PROČ!

0 0
možnosti
Foto

Milý pane Nožičko... víte jaký je rozdíl mezi matematikou a literaturou? Zcela příkře odpovím. Zatímco literatura po celá léta trpí... jak se co hodí, tohle už teď ne, to vypíchneme a tohle už ne...navíc je to obor ... slovy mé známé geniální matematičky - mnohem náročnější v šíři dat a pochopení ponoru dovnitř a výkladu...matematika... ne že by nebyla náročná, ale aplikaci jednoho použijete a platí na modelech jiných,,, Má své věci dané, jedna a jedna jsou dvě... a nikdy nemůže podlehnout tlaku politiky a vůle ...takové to hodí se nehodí.

A tedy... zatímco s literaturou se cloumá, až se Cermatu podaří ji- už tak nebohou - umlátit ještě víc ... matematiku, která je mnohem jasnější, umlátilo ze sedmdesáti procent to, že se jednoduše slovy příkrými u nás prostě neumí učit. Potvrzuje to široké spektrum ředitelů škol a i odborníci. Otrávili ji dětem sami učitelé. Jak je možné, že děti řeknou, čeština mi nebaví... ale mnohem častěji řeknou - matematika!!!! nesnášim, bojim. A každé druhé dítě leze někde nešťastné po doučování.

Až se matematici naučí nepokládat velmi často děti za hloupé, až bude poměrně velké části matykářů stát za to být obecně a povšechně vzdělanějšími, matematiku propojovat se životem, nedokazovat si na dětech...a naučí mít děti matematiku rády... můžeme z ní zpátky maturovat... to k vašemu dnešnímu blogu, který vám nechci kazit... taky povykujete pro nic.

A to, co jste popsal paní Veronice jako znalec a hvězda nad věcí v těch procentech, ukazuje jen na to, že tu cerma ́táckou zhůvěřilost nechápete právě vůbec... systém pro systém... nic víc... Na takových, jako jste Vy, bylo bohužel dáno vyrůst Cermatu.

Všem dobrým matykářům, co to umějí s dětmi, se omlouvám.

2 2
možnosti
Foto

Mnoho češtinářů se učilo literaturu za pochodu (protože za totáče jsme měli takovéhle seznamy - bez několika jmen). A naši studenti četli. Teď jsme svázáni seznamy, strukturami, funkčními styly... a já už nesmím učit ve vyšších ročnících moderní literaturu. :-( ;-( Jako za totáče.

2 0
možnosti
JN

Jistě paní Kielbergerová, matikáři jsou neschopní, neumí učit a žáky permanentně považují za hloupé, kdežto češtináři jsou úžasní a jenom zlý Cermat je omezuje v jejich genialitě, ;-)

Že jsem tak smělý, mohl bych se Vás zeptat, kde jste potkala to široké spektrum ředitelů a odborníků, kteří tvrdí, že se u nás matematika neumí učit? Já jsem se tedy s takovými řediteli dosud nesetkal a ty názory, které zde prezentujete, jsem četl nanejvýš v novinách od mediálních "odborníků" typu pánů Botlíka, Kartouse či Feřtka (z nichž někteří nikdy v životě neučili, ale média je označují za vzdělávací odborníky a někteří čtenáři jim to asi "žerou":-P).

Jenom aby nedošlo k omylu - já matematiku neučím, takže pokud Váš příspěvek snad měl být jakousi dodatečnou mstou za některé dřívější diskuse pod mými blogy, tak jste střílela vedla. ;-)

3 1
možnosti
Foto

velmi stručně jen tolik - možná málo čtete tisk, komentáře, možná se vás nedotkly odborné diskuze před dvěma lety, kdy se naráželo na nový systém výuky podle profesora Hejného. V těch diskuzích zazněly právě tyhle věci, že matematika je strašák, učí se často ne zcela dobře a jen málokdo z učitelů by chtěl překopat systém, najet na jiné metody. Tam, kde se ale od základu najelo, se děti matematiky mávnutím kouzelného prutu přestaly bát. Občas ředitelé škol vskutku vyjeví, co se pocituje jako neoddiskutovatelný problém a o čem se i na konferencích baví. Netvrdím, že za vše může Cermat, ale chytřejší za ním vidí především podivný výhodný byznys na entou s neomezenou mocí...

a to je vše. jen :

co se týká některých břitkých slovních ,,sekyr,, pana Fořtka , často bych je i podepsala.

1 0
možnosti
JN

I v tomhle se mýlíte - já čtu diskuse a komentáře ke školství v tisku hodně (především v MF DNES a LN, občas i na EDUin) - problém je však dle mého názoru v tom, že zde v míře vrchovaté dostávají prostor ti "odborníci", které jsem jmenoval výše, zatímco jejich oponenti a lidé z praxe jen minimálně.

Ještě k té mediálně propagované metodě profesora Hejného: netvrdím, že je špatná, ale on sám pan Hejný řekl, že ta jeho metoda se určitě nehodí pro veškeré učivo, pro všechny typy škol, atd. To, zda žáci, kteří se ji učí, opravdu dosahují lepších výsledků, zatím spolehlivě prokázáno nebylo a navíc mnozí matematikáři říkají, že řadu věcí, které profesor Hejný propaguje, oni už dávno používají sami od sebe.

0 0
možnosti
Foto

já říkám, že je to vše... a hlavně že zrušením Cermatu, s nímž odborníci nechtějí mít nic společného , by se zhroutilo mnoho pracovních a výdělečných míst.

2 0
možnosti
  • Počet článků 459
  • Celková karma 26,22
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz