Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MP

Nejedná se o tuto knihu ? :

" A ten Khaled Hosseini, tak se jmenuje, Khaled Hosseini, strašně špatně se to vyslovuje, napsal druhou knížku, takový ženský příběh, která se jmenuje Tisíc planoucích sluncí a je to skutečně něco. Anglické Timesy napsaly, že to je kniha, která vzniká jednou za sto let a já myslím, že mají pravdu, proč bych neměl říct. "

To říká velký evropský konzervativec Alexander Tomský, který také knihu v češtině vydal. Takže ta kniha humanistické poselství obsahuje. Nepláčeme na špatném hrobě ?

3 0
možnosti
Foto

Ne. Věřím, že je to kniha skvělá a chci si ji přečíst. Jako čtu ráda Pamuka. Ale kombinace textu a otázek (ty jsou právě děsivé) působí na emoce. A v případě věřících i na náboženské cítění - jsou to velmi jemné nuance, ale mě to vyvedlo z míry v padesáti.. Takovéto interpretace uměleckého textu do maturitních testů, dle mého soudu, nepatří. Pěkný den.

7 3
možnosti
JN

Dnes jednoznačně nesouhlas s Vaším blogem. V první řadě jsem přesvědčen, že Vámi ocitovanou otázku by měla bez problémů správně odpovědět většina maturantů bez ohledu na to, zda jsou ateisté nebo věřící a kolik toho o různých náboženstvích ví. Otázka je čistě o schopnosti chápat psaný text a vyvodit z něho logické důsledky, nikoliv o znalostech toho či onoho náboženství.

Jinak k blogu paní ministryně - před chvílí jsem si ho pozorně přečetl a je v něm např. uvedeno: "Pokračujeme ve směřování, které vychází do značné míry z masarykovských tradic, tedy v tradici sekulárního školství. Podle našeho názoru nepatří náboženství do školy vůbec – alespoň nikoliv v tom smyslu slova, že by mělo být součástí systému."

Zdroj: http://katerinavalachova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=572472

Což bych chápal tak, že by z jakéhokoliv náboženství rozhodně neměly vycházet školní osnovy či ŠVP, ale rozhodně to neznamená, že by se nemělo učit např. o historické úloze náboženství, jeho vlivu na literaturu či kulturu, atd.

10 2
možnosti
LP

A Vy jí to věříte, pane Nožičko?

1 0
možnosti
VB

Proč se učit o islámu, poslouchat i nepřímo jejich názory, proč něco vykládat, snažit se chápat, omlouvat, snažit se porozumět, pochopit, diskutovat s nimi nebo o nich? Jakákoliv diskuse o nic a s nimi je znakem slabosti a ustupování.

Na území Evropy žije člověk evropský (euroamerický). Ten je v současnosti vystaven invazi nepůvodních lidí z Afriky a Asie, ochotných osidlovat nová území, kteří jsou ve své chudobě více přizpůsobiví a odolnější, mají jinou řeč, vzdělání, náboženství, rodinné zvyky, pracovní a hygienické návyky, chování k ženám, a postoj k svobodě jednotlivce i slova, představy o fungování společnosti, pohled na dodržování smluv. V souvislosti s tímto textem považuji nadbytečné hodnotit jaký druh lidí je lepší či horší, ale určitě můžeme říci, že tyto druhy jsou jiné a hlavně každý patří prostě jinam. Kdyby se jakýkoliv přírodní druh ocitl ve stejném ohrožení, pod stejným tlakem jako dnešní člověk evropský (euroamerický), ekologové by křičeli a bili na poplach.

Zdroj: http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=499112

7 6
možnosti
HP

A jak se chcete chránit před něčím, před čím si dáte klapky na oči a špunty do uší? To může vymyslet jenom pštrosí mozeček - hlavu do písku a vystrčit pozadí...! :-/

4 1
možnosti
MB

No, i sekulární školství se přece nemůže náboženství vyhnout ...jen nesmí sloužit některému z náboženství.

Uvedenou maturitní otázku vcelku oceňuji, neboť kombinuje logiku (schopnost pochopit psaný text) a znalost náboženských a kulturních odlišností a tradic.

Nejedná se přece o žádnou propagandu nebo představování vzorů hodných následování..

10 0
možnosti
VB

Proč by je měl (ty muslimské) někdo chápat?

1 4
možnosti
MN

Při čtení jsem si říkal "proč si ti Poláci dávají taková divná jména". Ale díky vašemu vysvětlujícímu komentáři už vím, že to nebylo z katolického Polska... on to byl vlastně ohavně muslimský text 8-o

2 2
možnosti
TM

Bože, do čehos to duši dal? To je literární text a zkouší se, nakolik jsou maturanti schopni pochopit význam psaného slova. V podstatě to s islámem naprosto nesouvisí. V kolika letech jste spadla na hlavu a z kolika metrů to bylo?

3 4
možnosti
VB

Proč by si to měli zkoušet na této bestialitě, která vlastně jejich postoj omlouvá? Kam jste dal rozum vy?

5 7
možnosti
JN

J96i70ř73í 87N45o17s52e85k

8. 12. 2016 16:01

Já se radši nevyjádřím. Šokující.

1 0
možnosti
Foto

Mohla byste uvést kde v citovaném článku vidíte cokoliv o Islámu nebo nějakém jiném náboženství?

2 13
možnosti
Foto

;-DVy tedy fakt umíte pobavit...

9 2
možnosti
Foto

zcela pominu jádro blogu, ale jestli tohle je ukázka úrovně maturity z českého jazyka, pak je na tom naše školství velice bídně.

12 0
možnosti
TD

IMHO opět směšujete dvě roviny (podobně jako v článku o autocenzuře).

Školy by neměly učit náboženství (tj. vést děti k víře) - v tomto smyslu náboženství do škol opravdu nepatří.

Školy ale mohou a měly by učit o náboženství (tj. informovat o tom, co je pro to které náboženství charakteristické, v co věří, jaké mají kulturní zvyklosti apod.) - a v tomto smyslu náboženství do školních osnov v nějaké rozumné míře určitě patří.

Ohledně té ukázky si nejsem úplně jistý, jestli by v maturitní práci být mohla nebo spíš neměla. Testuje znalosti o islámu, které by v nějakém rozsahu měly být také součástí všeobecného přehledu, je to otázka míry.

1 0
možnosti
JZ

Ta otázka testovala znalosti o islámu? Jak?

Správná odpověď vyplývá z kontextu - tedy z toho, že matka říká dceři, že kdyby otec byl co k čemu, ani dcera by neexistovala. Z toho vyplývá správná odpověď A, tedy ta, kkde je zavražděna matka, nikdo jiný.

10 0
možnosti
  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,69
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz