Děkujeme za pochopení.
Z26b15y74n16ě60k 74H81l19á10s75n52ý
Navrhuji přiští rok stejný text, jenom změňte jména muslimská za křesťanská. Vlčice se nažere a koza zůstane stejná.
J72a76n 64Z85á84t65u64r44e69c48k69ý
Článek poněkud zmateně mixuje více rozdílných témat dohromady.
Správná odpověď - A - skutečně celkem logicky z kontextu vyplývá a prověřuje tak maturantovu schopnost intepretovat text, úkol je tedy skutečně podle mě v pořádku. Dále však nastávají nejasnosti.
1. není jasné, proč by měl tento příklad podle autorky zprostřekovávat názor muslimů na nemanželské těhotenství - příklad totiž nijak není s islámem spojen, podobný přístup se objevuje v mnoha jiných tradičních kulturách a náboženstvích, křesťaství nevyjímaje.
2. i kdyby se jednalo o islámské prostředí, není jasné, proč by názorový postoj aktérů z příkladu měli nutně sdílet všichni lidé daného společenství, čemuž tak zcela jistě není. Příklad nám může nanejvýš zprostředkovat názor některých lidí na danou problematiku. Ani v tomto případě však není jasné, proč by daný úryvek nemohl posloužit jako námět k interpetaci v maturitním testu.
3. katolička by nikdy nechtěla, aby ji otec zabil --- To je zcela naivní tvrzení, ignorující osudy nemanžeslkých dětí či svobodných matek v rigidní tradiční komunitě jak křesťanské, tak i jiných náboženství, například v tradiční korejské společnosti. Netřeba připomínat např. osudy mladých matek v Irsku dvacátého století.
4. a na posled - ale svým způsobem především - není jasné, co atorka míní otázkou Patří náboženství do škol? Otázka není nijak specifikována - patří do škol informace o náboženství, pouhé slovo "náboženství", přemýšlení o náboženství či náboženské principy vyúky a vyučování na náboženské doktríně? Autorka by měla dotaz upřesnit. Je to totéž, jako bych se tázal, zda do škol patří nacismus. Na to lze odpovědět různými způsoby.
V94e11r42o27n91i26k84a 30V82a51l55í94k86o95v85á 58Š44u96b77o63v79á
1.- 2. V maturitním testu by především neměly být interpretace, nanejvýš porozumění textu.
3. Život sis nedal, je to dar; sebevražda je nejtěžší hřích - podstatné body křesťanské etiky.
4. Do škol patří informace o křesťanství i nacismu. Ale kolik zná pan diskutér skvělých nacistických spisovatelů?
Děkuji za pochopení.
- Počet článků 461
- Celková karma 25,69
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky