Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ZH

Navrhuji přiští rok stejný text, jenom změňte jména muslimská za křesťanská. Vlčice se nažere a koza zůstane stejná. :-)

3 1
možnosti
JZ

Článek poněkud zmateně mixuje více rozdílných témat dohromady.

Správná odpověď - A - skutečně celkem logicky z kontextu vyplývá a prověřuje tak maturantovu schopnost intepretovat text, úkol je tedy skutečně podle mě v pořádku. Dále však nastávají nejasnosti.

1. není jasné, proč by měl tento příklad podle autorky zprostřekovávat názor muslimů na nemanželské těhotenství - příklad totiž nijak není s islámem spojen, podobný přístup se objevuje v mnoha jiných tradičních kulturách a náboženstvích, křesťaství nevyjímaje.

2. i kdyby se jednalo o islámské prostředí, není jasné, proč by názorový postoj aktérů z příkladu měli nutně sdílet všichni lidé daného společenství, čemuž tak zcela jistě není. Příklad nám může nanejvýš zprostředkovat názor některých lidí na danou problematiku. Ani v tomto případě však není jasné, proč by daný úryvek nemohl posloužit jako námět k interpetaci v maturitním testu.

3. katolička by nikdy nechtěla, aby ji otec zabil --- To je zcela naivní tvrzení, ignorující osudy nemanžeslkých dětí či svobodných matek v rigidní tradiční komunitě jak křesťanské, tak i jiných náboženství, například v tradiční korejské společnosti. Netřeba připomínat např. osudy mladých matek v Irsku dvacátého století.

4. a na posled - ale svým způsobem především - není jasné, co atorka míní otázkou Patří náboženství do škol? Otázka není nijak specifikována - patří do škol informace o náboženství, pouhé slovo "náboženství", přemýšlení o náboženství či náboženské principy vyúky a vyučování na náboženské doktríně? Autorka by měla dotaz upřesnit. Je to totéž, jako bych se tázal, zda do škol patří nacismus. Na to lze odpovědět různými způsoby.

11 2
možnosti
Foto

1.- 2. V maturitním testu by především neměly být interpretace, nanejvýš porozumění textu.

3. Život sis nedal, je to dar; sebevražda je nejtěžší hřích - podstatné body křesťanské etiky.

4. Do škol patří informace o křesťanství i nacismu. Ale kolik zná pan diskutér skvělých nacistických spisovatelů?

Děkuji za pochopení.

5 1
možnosti
  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,69
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz