Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PS

P63e28t32r 58S37k32á22c25e53l

12. 12. 2016 19:22

Po roce 1990 jsem se domníval, že se naše školství, tedy výuka ve školách orientuje na odkazy našich velikánů. Především na J.A.Komenského. Měl skvělé závěry:

"Kdonedbá být vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u nějneprobudíš vřelý zájem o učení"

0 0
možnosti

Na tu otázku tam byly špatné odpovědi. Mělo tam být: Připadají vám podobné tradice nesmyslné? Připadají vám účastníci tohoto příběhu duševně nemocní? Koho byste poslali do vězení?

0 0
možnosti
OP

Já nevím, mě pobuřuje ledacos, ale tato maturitní otázka vůbec ne. Student si při ní uvědomí, jak odporný je islám, který ubije v člověku touhu po životě

2 0
možnosti
PS

P25e19t34r 35S34k20á10c69e57l

11. 12. 2016 15:39

Při odpovědích nemá student moc času přemýšlet o hloubce myšlenky. Když se o zabíjení stále mluví jako "o chlebě", ubíjí se v mládeži cit. Rozum a vůli mají, ale v tomto světě plném techniky je absence citu. Slovy smrt, zabíjení, krev apod. určitě v nich neprobudíme touhu po lásce a porozumění.

1 0
možnosti
MG

Celkom mi nie je jasne, ci kritizujete pritomnost nabozenstva vo vyuke, alebo naopak myslienku, ze by tam pritomne byt nemalo. Alebo ze by tam byt nemalo len ak sa jedna o nabozenstvo islamske, lebo u nas je "krestanska kultura".

Kazdopadne jedna vec je vyuka k nabozenstvu a ina vec je vyuka o nabozenstve.

Ta prva podla mna nema co na skolach hladat, a to ani volitelne, ci uz je to islam, krestanstvo, alebo pre mna za mna samanizmus. Videl som otazky na testoch z katechizmu na Slovensku: "popis, akym sposobom ta Jezis miluje". Dakujem, za moje dane toto deckam nikto do hlavy pchat nebude. Odhliadnuc od toho, ze ja by som na danu otazku asi napisal "oralne prostrednictvom svojich sluzobnikov" ;-D

Vyuka o nabozenstvach ako fenomene pozorovanom zvonka (religionistika) je naopak jasnou sucastou dejepisu alebo literatury.

A co sa tyka Khaleda Hosseiniho, tak clovek co si precita jeho diela o zverstvach radikalov v Afganistane, vratane tohto, rozhodne k islamu konvertovat nebude. Zaroven krasne opisuje ine stranky miestnej kultury, ktora si presla vselicim a nestoji odjakziva cela na islamskom fundamentalizme, ako si zvyknu ludia mysliet u nas. Dielo Vam srdecne odporucam, to docitate a budete to mat chut citat cele odznova...len nesmiete mat slaby zaludok. Ten pan si v mojich ociach zasluzi nobelovku za literaturu!

4 0
možnosti
Foto

Dobrý den, chystám se na to.

Nemám nic proti textu a jeho rozboru v hodinách. Domnívám se však, že tento druh otázek (interpretace textu spojená s emocemi) nepatří do maturitního testu. Pěkný večer.

0 0
možnosti
MP

Souhlas s článkem. To by byl jiný povyk, kdyby byla ukázka třeba z nějakého nacistického dílka, optikou nacistické ideologie.

0 2
možnosti
HP

Jedná se literární dílo, které prostě je v nějakém prostředí. To přece není žádná propagace. Stejně jako Bídníci nejsou propagací Francie devatenáctého století.

3 5
možnosti
JK

Podle otázky z literatury soudíte, že škola není sekulární ? 8-o

2 4
možnosti
MK

Zajimalo by mě, kdo z vás nebo z vašich dětí se u maturity setkali s podobnou otázkou tak cca před 10,20,30,40 lety? Já ne, moje děti také ne, tak proč se podobné otázky vyskytuji až v poslední době? Kdo se chce komu zalíbit? nebo proč jsou někteří učitelé tak uvedomeli, že nacvicuji v hodinách modleni na kobercich?

12 3
možnosti
MK

Pan Policky minusuje, aniž by sdělil, s čím nesouhlasí?

2 2
možnosti
ZB

Myslím, že je trochu omezené dělit literaturu způsobem jak to děláte vy autorko. Doufám, že snad neučíte. Osobně si myslím, že maturitné otázky by měli obsahovat úryvky textů z knih, které tvoří doporučenou četbu, protože jinak může text vytržený z kontextu působit právě takto, jak to popisujete i když se otázka netýkala specificky náboženské normy, ale pouze pochopení psaného slova. Je text z knížky, která je doporučenou četbou? Já o tomhle již nemám přehled. Pokud ano, tak se bavíme o ničem a vy paní autorko zneužíváte svou pozici k vyvolávání vášní mezi méně informovanými.

2 4
možnosti
VB

Kdyby to bylo z doporučené četby, tak to by bylo skandální.

8 2
možnosti
FN

Opravdu náboženství do škol nepatří?

Ne, nepatří. Myšleno ve smyslu povinné či nepovinné náboženské výuky. Tu mohou věřící pro své děti provozovat mimoškolně ve svých církevních prostorech.

Jak potom máme vysvětlovat velká literární díla evropské kultury?

Právě jako součást historie a kultury. Typicky Vánoce - slaví je všichni (s vyjímkou např. Jehovistů), křesťané je berou jako náboženské svátky, jako vzpomínku na narození spasitele. Ateisté jako svátek klidu a rodinné pohody spojené s obdarováním nejbližších.

Nevidím nic špatného na tom, když učitel v hodině vysvětlí co znamenají Velikonoce pro křesťany, ramadán pro muslimy či šabat pro židy. Ale výuka upravené historie, podle toho o jaké náboženství jde a jak se to kterému náboženství hodí, ta nemá na státní škole co dělat.

12 0
možnosti
VB

Proč by se mělo učit o ramadánu? Kultů na světě je bezpočet a právě tento zde nemá co dělat.

5 3
možnosti
  • Počet článků 459
  • Celková karma 27,04
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz