Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R19a18d71k81a 70K26i52e85l34b33e23r51g81e60r29o77v87á 6553907790824

Zásadním ztěžujícím prvkem je délka textů, s nimiž maturanti pracují. Zatímco v roce 2013 se v testu objevily dva středně dlouhé texty, v roce 2017 čtyři velmi dlouhé plus jeden obrazný sonet. Studenti jsou nuceni texty číst i vícekrát, hledat odpovědi, počítat či opravovat slova, což je připraví o čas. Druhým problémem je stále větší odklon od jazykové praxe (pravopis, interpunkce, stylistická přesnost) a příklon k teorii

Zdroj: https://valikova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=661132

Domnívám se, že by tu paní Veronika nebo já nebo kdokoliv jiný, kdo je ve věci znalý, mohl udělat šou. Kde by všichni na vlastní oči viděli test s adekvátní délkou textu v otázkách oněch maturitních začátků a v porovnáním s tímto stále více bobtnající - "hustotou" textu - testy dneška. Potěžkat si testový sešit sedm let zpět a potěžkat si ho dnes. Porovnat, že pro písmena bílý papír dnešních did.testů ani nevidět. Každý normální člověk musí cítit, že ve stresu na vás tohle zahlcení dopadne jako kámen, v množství má každý co dělat se neztratit. Už proto bych si vždy vyprosila moudra davu, co nemá ánung, jak přece primitivní to je. Ve výsledku snad i někdy ano...zájmeno mně...mě... ale v zorientování se v situaci časového limitu?...hmmm.Každý, kdo tohle podceňuje, na neschopnost studentů nadává, si totiž test dělá v klidu domova a bez uvedených nervů. A to je přece jen maličko jiné.

Příklon k teorii a termínům typu epuizeuxis má jediný průhledný cíl. Dodat věci punc odbornosti a závažnosti. A veřejnost má pocit hned lepší úrovně. Nesmysl, bez užití v běžné praxi jazyka.

Cermat zkrátka funguje na externistech a je rád ,když někoho uprosí. A ten si nahoní triko, aby vypadal, že sakra něco zná. Žádné systematické poučování z chyb a vylepšování se nijak extra nekoná. žádný osm let stejný tým....Lepení vlaštovek... to mi nikdo nevymluví.

Vám karma, VeronikoR^

+1/0
2.5.2018 13:33

V71i75k78t76o11r 67Š45e15d16i57v84ý 8376601420456

Velmi dlouhé texty? Vždyť je to při širokých okrajích tak třetina stránky,

0/0
2.5.2018 15:24
Foto

D22a77l34i60b65o38r 88B39a17r87t80o26š 5974550927519

podíval jsem se na maturitní testy 2016 a musím vám dát za pravdu, že texty se kterými musí maturanti pracovat jsou nesmyslně dlouhé a student je musí číst několikrát.... a to bere čas a ten pocit..MÁM MÁLO ČASU povede ke zbytečnému stresu a zbytečným chybám

0/0
2.5.2018 16:47

J20i15ř38í 47Ř41e91z14n68í58k 4172802283745

Základní otázkou je otázka zvládnutí těch stressů. Umíte si představit chirurga, který by nenaučil zvládnout předtím maturitní zkoušku? Život je stress.

0/0
2.5.2018 18:51
Foto

V38e23r30o27n82i64k19a 30V39a24l54í81k46o71v87á 5303507465583

Děkuji. ;-)

0/0
2.5.2018 21:26
Foto

V22e16r73o32n32i94k13a 30V73a65l12í57k56o70v63á 5773747595973

Díky.

0/0
2.5.2018 21:27
Foto

D25a90l83i30b79o89r 83B64a94r29t25o48š 5184700327159

Je to problém. možná by se to celé dalo vidět i tak, že se předpokládá u maturantů absolutní schopnost používat češtinu prakticky...a proto se klade větší důraz na teorii jazyka jako takového.

A zde je opět problém, jak přesně rozlišit, které znalosti lingvistiky jsou na maturitní úrovni nutné a žádané a které jsou již jen pro dlouholeté experty na lingvistiku...

Top by ale Cermat či ministerstvo mělo říci a provést zkoušku praktické češtiny například dva roky před maturitou.

Zde pak narážím na problém, že máme maturity na různých školách a jejich úroveň nelze srovnávat. Těžko se podaří učni u maturity zvládnout to co zvládá maturant na gymnáziu.

Takže se pracně dopracujeme k tomu, ,že je nutné studenty, kteří mají přímo namířeno na VŠ, testovat jinak než ty studenty, kteří míří do učebního oboru s maturitou.

0/0
2.5.2018 13:00

V68i64k90t97o32r 79Š44e45d64i37v66ý 8966211810926

Z hlediska zákona je maturita jedna. Pokud chcete zásadně snížit nároky pro učební obory, nemohou být "s maturitou" - se všemi právními důsledky.

0/0
2.5.2018 15:15
Foto

D23a69l51i31b67o38r 84B92a41r47t40o18š 5104570267929

zákon není od boha ani od matky přírody a je možné ho dle potřeby změnit...a to je práce sněmovny..........

Je možné pozměnit zákon o maturitě tak aby byl tři druhy maturit............1) Gymnaziální, 2) středoškolská a 3) učňovská............a máme vyřešeno........a hlavně to odpovídá potřebám společnosti........

Učeň nemusí nutně mluvit plynně AJ, i když by to bylo dobře, a nemusí umět diferenciální rovnice......nejspíš je nikdy nepoužije....(((ostatně právník také ne ale tomu to louží jako cvičení logiky)))......spíše bude potřebovat více vědomostí z oboru..než z dějepisu.........

Je ovšem i myslitelné nastavit laťku pro učně tak vysoko jako na gymnáziích ale pak tu maturitu téměř žádný učeň neudělá.........

Kolik let jste učil na univerzitě kolik let na gymnáziích a kolik let na středních jiných školách a kolik let na učňáku??? abych mohl posoudit vaši kvalifikaci pro tento problém........děkuji.....

0/0
2.5.2018 16:44

J85o34s64e94f 23S82l61a75v45í55č48e64k 4513326856523

Mám na to naprosto odlišný názor. Maturita pouze jediná. Ta by měla prokázat, že maturant se dovede slušně česky vyjádřit, má všeobecný kulturní přehled, ovládá základy matematiky a logického myšlení a nějak zná jeden cizí jazyk. Nevím proč by měl mít nějakou maturitu řemeslník. Maturita by měla být nutnou pro vstup na vysokou školu s výjimkou uměleckých škol s talentovou zkouškou.

Zdůrazňuji, neučil jsem nikde. Domnívám se, že vysoká škola svými nároky při zkouškách dovede bez problémů vyřešit vyšší teoretickou znalost gymnasistů a vyšší "praktické" znalosti absolventů t.zv. průmyslovek. Student buďto má na to, ten deficit teoretický nebo praktický, svými schopnostmi a snahou dohnat nebo má smůlu.

0/0
2.5.2018 18:02
Foto

D23a35l11i77b65o49r 63B76a83r71t58o59š 5914700447869

Chápu vás ale není to tak. Celkově se nároky na vědění zvyšují. Krom toho, když nedovolíme studentovi na učňáku si udělat maturitu, tak ho automaticky vyřadíme z možnosti jít na VŠ. Lidé se vyvíjejí a tak je nutné jim dát i možnost si udělat VŠ POZDĚJI..až se k tomu dopracují....

Tedy zajistit průchodnost celého našeho školského systému tak aby nikdo nebyl automaticky zbaven možnosti někde studovat. což by se stalo, kdyby neměl maturitu. Krom toho je nutné nějak zorganizovat i možnost si udělat maturitu později i pro ty učně, kteří to neudělali na učňáku.

Svět se mění a je neustále více a více vědomostí a tak i učeň toho prostě musí umět více a my musíme dát možnost se ve škole více naučit a neničit mu další lidský vývoj......Navíc je to tak, že velmi brzo bez maturity toho člověk už moc nenadělá, snad krom sekání trávy na zahradách sousedů.

A jen pro vaše info já učil na všech typech škol v několika zemích a v několika jazycích , od univerzity až po učňák. Krom ZDŠ..........ale učil jsme i dospělé ve večerních školách......

Existuje bavorský systém školství, kde se mi právě líbí ta možnost si kdykoliv velmi pohodlně dodělat maturitu a pak jít na VŠ V JAKÉMKOLIV VĚKU...což u nás až tak jednoduché není, náš systém je tak trochu diktátorský.......jakmile vypadnete z přímého proudu, je vše moc obtížené.........přitom budoucnost a tzv konkurence schopnost není dána dřevorubcem ale vzdělaným člověkem........a v tom podle mne tak trochu pokulháváme........

A student by nikdy neměl mít smůlu jak vy říkáte..mladý člověk musí mít možnosti přejít na jinou školu a studovat dál........ a to platí i pro lidi středního věku, když se dopracují k tomu, že chtějí studovat a ví co chtějí studovat.....

0/0
2.5.2018 18:17

J47o44s79e72f 56S86l79a40v18í74č84e22k 4883296506193

Nemám nic proti tomu, aby kdo se vyučil, měl možnost si udělat maturitu. Na druhé straně nevidím nutnost, aby vyučený byl maturantem.

0/0
2.5.2018 18:44
Foto

D61a86l93i73b55o48r 37B46a69r86t20o50š 5334110837739

ne každý učňovský obor je s maturitou........i když já bych rád viděl, kdyby byly s maturitou všechny, ale to je asi jen zbožné přání a neuskutečnitelné..........protože člověk s maturitou se obvykle chová jinak ke svým dětem než rodič bez maturity.....a tak by maturita rodičů pomohla i vzdělání jejich dětí........jde o to myslet v čase hodně dopředu.......to samé platí i o studiu na VŠ, většina lidí s VŠ se chová jinak ke svým dětem než ti bez VŠ vzdělání.........i člověk, který vystuduje VŠ a nikdy na této pozici nepracuje nebo jako žena vůbec nepracuje..má jiný náhled na svět a na lidi a na své děti a na vzdělanost než ti bez této zkušenosti...........pochopitelně existují výjimky......ale jen výjimky

0/0
2.5.2018 19:04

J20a60r27o17m52í22r 95S36t55r70a68š90i63l 51S86t63. 3314494960145

Jen jsem zaznamenal rozruch. Prosím vás, dát do testu takovou minoritu jako hledat kořen ve slovech, to odpovídá blbosti Cermatu !!! To je naprosto k ničemu - ani pro češtinu ani pro cizí jazyky ! Přece potřebujeme přemýšlvé lidi, kteří umí co nejpřesněji definovat a popsat nějaký děj - věc - činnost, zkrátka co nejrychleji chápat !! A tahle kravina zase určila měřítko úrovně Cermatu !!!

+3/0
2.5.2018 12:27

V76i70k40t98o16r 42Š13e68d75i38v16ý 8176901210116

Jestliže někdo není schopen práce s jazykem do té míry, aby našel kořen slova, nečekal bych od něj moc slavné výkony v "přesné definici a popisu".

0/0
2.5.2018 15:12

J38o12s42e65f 49S90l67a28v84í78č45e82k 4273986566293

Pane Šedivý, obávám se, že pokud byste se zeptal 10 absolventů VŠ co to je to kořen slova, 9 z nich by na Vás zavolali záchranku. Slavný výkon v přesné definici a popisu... To už skutečně nemá chybu.

0/0
2.5.2018 18:52

O83l13g79a 96P48a30v27l11í19k18o36v59á 6264648617102

Cermat je nikým řádně nekontrovaná instituce, kde si dělají co chtějí a zřejmě je tam hojně rozšířená škodolibost

+2/0
2.5.2018 12:06







Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz