Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Žasnu, co všechno musí dnešní maturanti znát a umět a jsem opravdu rád, že mě už žádná maturita nečeká a že na FF UK jsem kdysi dávno chodil jen na vybrané přednášky a navíc ilegálně, takže mám dnes jako polointelektuál dobrou výmluvu. Ale ještě více žasnu nad tím, proč se pak ti úspěšní tak často nedovedou vyjadřovat, neumí mluvit a psát, dělají pravopisné chyby a neorientují se v literatuře.

0 0
možnosti
Foto

Čeština je tak krásný a bohatý jazyk, a přesto se při její výuce s takovou oblibou používají odborné termíny vycházející z cizích jazyků, přičemž právě maturita z češtiny se jimi přímo hemží. Smutné...

4 0
možnosti
Foto

Synekdochy, metonymie, apozice - jednoznačně nejpotřebnější věc pro další vzdělání a praxi všech gymnasistů.

Co kdyby jednou - možná jako kdysi - byla maturitní práce na dané téma ve zvoleném stylu, kde by se hodnotila schopnost nakládat s českým jazykem, hodnotila by se i originalita textu, případný vtip a pointa.

Místo toho se ten test zahumusí podobnými zvrácenostmi, které jsou podstatné pro studenty VŠ - obor čeština.

Celý Cermat - jak zde píší jiní, je prostě jen další tunel a destrukce.

6 0
možnosti
LH

To co popisujete jako maturitní práce už bylo - za komunistů :-) :-) Vyhlásila se témata rozhlasem a bylo :-)

1 0
možnosti
IV

Mám dojem, že v textu se píše, že v ruské herecké škole je větší disciplína než v ruské armádě, s českými herci se to neporovnává.

1 0
možnosti
LJ

Také jsem si toho všiml, čili šlo podle mne o jednoduchou otázku.

0 0
možnosti
Foto

Cermat... kdo to je? Kdo se ohradil? Veroniko, jak správně jste kdesi v diskuzi napsala - chci vědět, s kým se peru.R^

Cermat je nebezpečný a zbytečný systém letadla. Je udržovaný jen tím, že "se" nově vymýšlejí a pozměňují pravidla; co platilo loni se musí trochu poupravit, překopat... PROČ? Aby si ti, co se v instituci zpohodlněle vezou, nějak dohledatelně a zdokladovaně obhájili svou židli pod zadkem a utužili společenské vědomí o svém opodstatnění pro ,, národní zájem,, pracovat. Umělá pracovní náplň. Kdyby jí nebylo, nebylo by žádné práce pro ty, kteří v baráku sedí a nebylo by mnoho práce pro kamarády externě nasmlouvané lačné výdělku, co jsou schopni nafrkat test, kde si pletou grafém a hlásku... což pak průhledně jako u jelítek pro maturitní test vetknou do otázek znova, aby bylo vidět že se nějaká pančelka umí opravit.

Chtějme tváře fundovaných profesorů a znalců a nebojme se celý národ slova (CERMAT), zastřešující nemravný moloch, který nám všem dere peníze z kapes a nikam vzdělání a lásku k němu neposouvá, zato lpí na veskrze naprosto nepotřebných znalostech... aby to celé důležitě vypadalo.

8 0
možnosti
FS

Já jako vysokoškolsky vzdělaný člověk a vášnivý čtenář (doufám, že celkem s dobrou znalostí "běžné" gramatiky č. j.) toto všechno považuji s odpuštěním za hrozná zvěrstva. Jde o pojmy z oblasti "teorie" jazyka, v praktickém životě nepoužitelné a nevýznamné. Ať se to učí na filozofických fakultách v uzavřených kroužcích budoucích specialistů, vědců, badatelů, ale nedávejte to do maturitních otázek pro statisíce běžných studentů.

CERMAT je podle mně typická ukázka byrokratického molocha, který potřebuje prokazovat svoji důležitost, právo na život a zejména obhájit své rozrůstání. Za vším hledejme funkce a platy. Život a existenci takového "důležitého" úřadu kdysi předvídal jistý pan profesor Cyril Northcote Parkinson ve své knize Zákony profesora Parkinsona! I tento náš úřad vytvořili ministerští úřednící jako alibi pro svoji omezenost a dali mu moc, která se nyní i ministerstvu vymyká z rukou, ale vždy je po ruce když je třeba obhajovat nesmyslné a nekoncepční vedení vzdělávání u nás.....

13 0
možnosti
Foto

A ještě když máte nějaké dis..., tak jsou ty 3 texty hotová vražda a čas navíc vám stejně nepomůže...;-(. Rv

0 0
možnosti
  • Počet článků 459
  • Celková karma 27,04
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz