Děkujeme za pochopení.
Z96d86e43n71e20k 83H77o12r16n67e67r
Mám radost, že s vámi také mohu souhlasit
P69e34t18r 16L24a50n28g33e85r
Velmi zajímavý článek i diskuze.
Co se týče mne osobně, cítím se být v rokli učitele tímto systémem maturitních zkoušek uražen.
Ano, tak mohu za žáky zodpovídat čtyři roky zodpovídat, t.j. zodpovídat za výchovu, vzdělávání, bezpečnost, aniž by mi někdo z "Cermatu" za ty čtyři roky výrazně pomohl. Ale najednou podle nich "stejného Cermatu" nejsem zodpovědný za vyzkoušení žáka? A to ani před komisí?
Přitom nevěžím na spravedlnost Cermatu. Mí žáci mají velmi překvapivé výsledky a pokud vím, že ještě týden před maturitou byl Franta sotva ohodnocen známkou 4, ale maturitu z matematiky spáchá za dvě a Milena to má naopak a není to ojedinělý jev, tak je tady něco hodně špatně.
J80a70n93a 14M12a65j50o56v94á
Letos jsem maturity sledovala opravdu pozorně a z těch z češtiny mi bylo... Přinejmenším rozpačitě.
P98e97t56r 15L70u61k31e69š
Z Cermatem jsem se minul v čase, takže mi literaturu nedokázal znechutit.
J28o66s46e78f 77N14o51ž57i56č87k39a
Dobrý večer, budu jako obvykle trochu rýpavý:
K povinné četbě
V článku píšete: " K četbě málokoho donutíte represí. Mnohem účinnější je probudit zájem o příběh, postavy, jejich motivaci, vývoj." Myšlenka zajímavá, ale ono holt každý neučí na gymplu - opravdu věříte, že sebelepší češtinář na střední odborné škole či učilišti s maturitou dokáže u všech 30 žáků probudit takový zájem, že si sami od sebe určité dílo přečtou, aniž by museli?
Jinak pokud si maturant vybírá 20 děl z cca 120 nabízených (přičemž mnohé z nich jsou i zfilmované), tak v tom zase tak velkou "represi" nevidím.
K slohovým pracím a jejich centrálnímu hodnocení
Nezaznamenal jsem v podstatě žádnou kritiku na letošní témata a ani po znovuzavedení centrálního hodnocení se zde žádný "masakr" nekoná. Například z mé třídy, kde jsem byl TU, neudělal letos písemnou práci z češtiny pouze jeden žák (a to ještě proto, že nedodržel požadovaný rozsah slov...)
A na závěr mám na Vás jakožto na excelentní češtinářku jeden dotaz: také se domníváte, že úsloví "čas růže přináší" je ustáleným rčením?
R67a96d95k97a 43K98i67e29l60b79e87r47g47e33r12o31v52á
Myšlenka zajímavá, ale ono holt každý neučí na gymplu - opravdu věříte, že sebelepší češtinář na střední odborné škole či učilišti s maturitou dokáže u všech 30 žáků probudit takový zájem, že si sami od sebe určité dílo přečtou, aniž by museli?...citace
Nožičko Josefe, vědět , kde Vás najdu, podplatim vaše studenty k vaší defenestraci...ano, to je přesně ono - jak píšete. Ne každý je na gymplu... a věřte, že i pro gympl je veškerá slavná přešaškovaná litetrární teorie opravdu zbytečnost, na niž se nikdo nikoho, až bude jednou tlačit kočár, nebo si zcela obyčejně číst knížku - nezeptá... A jediné, co se tímhle teoretickým šaškováním, co naši rodiče nezažili, zničilo, je podoba maturit, kde se v rámci období a těch nej knih mohl dotyčný rozpovídat o knížce, co ho vzala za srdce a proč ji má rád. Mnohem víc se četlo a vystačilo se s pojmem matafora, obrazné vyjádření, nebo jen - spisovatel to vyjadřuje krásným výrazem... V očích zkoušeného jste u maturity našel docela často i okouzlení knížkou a prožitkem z ní. Vy sám vůbec nevíte, co obhajujete a Vy sám byste s hledáním těch blbin, co píše Veronika, měl co dělat a byl byste vykulený jako svišť...Ale i kdybyste to nějak uhrál - to je nějaká literatura? To je její podstata? Chápete vůbec, co paní Veronika napsala? Nechápete, setrvalý stav. Protože jinak byste v tom příspěvku neměl - že kdosi neumí probudit zájem... a tak to nahradíme tímhle cirkusem, aby se jako něco dělo????
P77a63v62l55a 84K53o31l61á86ř17o13v65á
Ano, z tohoto pohledu literatura opravdu přestává být estetickou hodnotou, která nás má nějak obohatit. Nemůžeme z ní "vypreparovat" vnitřnosti za pomocí kritérií CERMATu. Tímhle způsobem uděláme z krásné literatury vycpanou "zdechlinu" bez obsahu.
J54i77r20k88a 96B13r10u22n16n13e41r
Ano, to je to, co mne na výuce češtiny od malička odpuzovalo i když jsem velký čtenář dodnes.
- Počet článků 461
- Celková karma 25,60
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky