Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ZH

Mám radost, že s vámi také mohu souhlasit :-)R^!!V

0 0
možnosti
PL

Velmi zajímavý článek i diskuze.

Co se týče mne osobně, cítím se být v rokli učitele tímto systémem maturitních zkoušek uražen.

Ano, tak mohu za žáky zodpovídat čtyři roky zodpovídat, t.j. zodpovídat za výchovu, vzdělávání, bezpečnost, aniž by mi někdo z "Cermatu" za ty čtyři roky výrazně pomohl. Ale najednou podle nich "stejného Cermatu" nejsem zodpovědný za vyzkoušení žáka? A to ani před komisí?

Přitom nevěžím na spravedlnost Cermatu. Mí žáci mají velmi překvapivé výsledky a pokud vím, že ještě týden před maturitou byl Franta sotva ohodnocen známkou 4, ale maturitu z matematiky spáchá za dvě a Milena to má naopak a není to ojedinělý jev, tak je tady něco hodně špatně.

1 0
možnosti
Foto

Letos jsem maturity sledovala opravdu pozorně a z těch z češtiny mi bylo... Přinejmenším rozpačitě.

0 0
možnosti
PL

P98e97t56r 15L70u61k31e69š

3. 6. 2018 21:37

Z Cermatem jsem se minul v čase, takže mi literaturu nedokázal znechutit.

1 0
možnosti
JN

Dobrý večer, budu jako obvykle trochu rýpavý: :-)

K povinné četbě

V článku píšete: " K četbě málokoho donutíte represí. Mnohem účinnější je probudit zájem o příběh, postavy, jejich motivaci, vývoj." Myšlenka zajímavá, ale ono holt každý neučí na gymplu - opravdu věříte, že sebelepší češtinář na střední odborné škole či učilišti s maturitou dokáže u všech 30 žáků probudit takový zájem, že si sami od sebe určité dílo přečtou, aniž by museli?

Jinak pokud si maturant vybírá 20 děl z cca 120 nabízených (přičemž mnohé z nich jsou i zfilmované), tak v tom zase tak velkou "represi" nevidím.

K slohovým pracím a jejich centrálnímu hodnocení

Nezaznamenal jsem v podstatě žádnou kritiku na letošní témata a ani po znovuzavedení centrálního hodnocení se zde žádný "masakr" nekoná. Například z mé třídy, kde jsem byl TU, neudělal letos písemnou práci z češtiny pouze jeden žák (a to ještě proto, že nedodržel požadovaný rozsah slov...)

A na závěr mám na Vás jakožto na excelentní češtinářku jeden dotaz: také se domníváte, že úsloví "čas růže přináší" je ustáleným rčením? :-)

1 0
možnosti
Foto

Myšlenka zajímavá, ale ono holt každý neučí na gymplu - opravdu věříte, že sebelepší češtinář na střední odborné škole či učilišti s maturitou dokáže u všech 30 žáků probudit takový zájem, že si sami od sebe určité dílo přečtou, aniž by museli?...citace

Nožičko Josefe, vědět , kde Vás najdu, podplatim vaše studenty k vaší defenestraci...ano, to je přesně ono - jak píšete. Ne každý je na gymplu... a věřte, že i pro gympl je veškerá slavná přešaškovaná litetrární teorie opravdu zbytečnost, na niž se nikdo nikoho, až bude jednou tlačit kočár, nebo si zcela obyčejně číst knížku - nezeptá... A jediné, co se tímhle teoretickým šaškováním, co naši rodiče nezažili, zničilo, je podoba maturit, kde se v rámci období a těch nej knih mohl dotyčný rozpovídat o knížce, co ho vzala za srdce a proč ji má rád. Mnohem víc se četlo a vystačilo se s pojmem matafora, obrazné vyjádření, nebo jen - spisovatel to vyjadřuje krásným výrazem... V očích zkoušeného jste u maturity našel docela často i okouzlení knížkou a prožitkem z ní. Vy sám vůbec nevíte, co obhajujete a Vy sám byste s hledáním těch blbin, co píše Veronika, měl co dělat a byl byste vykulený jako svišť...Ale i kdybyste to nějak uhrál - to je nějaká literatura? To je její podstata? Chápete vůbec, co paní Veronika napsala? Nechápete, setrvalý stav. Protože jinak byste v tom příspěvku neměl - že kdosi neumí probudit zájem... a tak to nahradíme tímhle cirkusem, aby se jako něco dělo????

2 1
možnosti
Foto

Ano, z tohoto pohledu literatura opravdu přestává být estetickou hodnotou, která nás má nějak obohatit. Nemůžeme z ní "vypreparovat" vnitřnosti za pomocí kritérií CERMATu. Tímhle způsobem uděláme z krásné literatury vycpanou "zdechlinu" bez obsahu.

R^R^

6 0
možnosti
JB

Ano, to je to, co mne na výuce češtiny od malička odpuzovalo i když jsem velký čtenář dodnes.

0 0
možnosti
  • Počet článků 459
  • Celková karma 27,04
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz