- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Myslím, že bychom měli trvat na tom, že „svoboda slova i svoboda umělcova vyjádření je skutečně věc zásadní a těžko zpochybnitelná“, ovšem bez dalších omezení, tedy žádné další „ale“. A možná by to mělo platit nejen pro „umělce poctivého, či takového, který tvoří vlivem různých doktrin, ismů a grantů“, tak tyto zásady uznávejme např. pro Tristana Tzaru (byl dadaista i surrealista), Vladislava Vančuru (poetista a dokonce komunista), Moliera (kšefty od Ludvíka XIV.), J. S. Bacha (zakázky pro výmarského vévodu), Michelangela ( placen od renesačních papežů nebo Medicejských) atd.
Jsem pro absolutní svobodu slova, ale asi na to tato stávající společnost není připravena...tak třeba za sto let to bude reálnější.
Hodně jsme se posunuli ve svém vnímání (kdysi) posvátných symbolů za posledních 50 - 60 let. Někteří z nás si ještě pamatují, že ve školních třídách visel vedle portrétu prezidenta republiky i kříž, symbol křesťanství. V 50. letech min. stol. byly kamenné kříže s ukřižovaným Kristem u cest zuráženy, zbyly po nich jen kamenné podstavce. Smutný pohled... Veřejné urážení Krista, na jevišti divadel vnímám zrovna tak. Jsou záležitosti, které by měly zůstat "svaté" (nedotknutelné). )Ani umělec není neomylný). Díky za článek.
Hezky napsané, nad věcí. V poslední době se na prknech divadel předvádějí staré hry v novém kabátě, což jest pro mě tristní záležitost, jen ne avantgarda.
Zneuctění Ježíše je evidentní, ale asi soudně těžko uchopitelné; ovšem zneuctění státního symbolu už uchopitelné je! Nebo by mělo také projít - pro názornost- při uznávání svobody kulturní tvorby, kdyby z toho druhého otvoru tahala dotyčná Ústavu české republiky?!!
Přiznám se že žaloba nebo soudní zákaz se mi zdají s ohledem na svobodu slova příliš. Nicméně to tak cítím i v případě Mein kampf....
Lidé by si měli utvořit názor sami. A oni si ho utvořili. Nebýt toho skandálku, v divadle by sedělo pár pseudointelektuálů.
Co mi ovšem vadí je že toto představení bylo v rámci celé akce sponzorováno z veřejných peněz města kde bydlím, tedy i z mých daní.
Jenomže ta svoboda slova je dost často zpochybněna těmi, kteří se ohání svobodou slova v případě brněnské divadelní performance, ale když se jedná o islám, tak mluví o urážce náboženského cítění, islamofobii, xenofobii a někteří i o rasismu. Mnozí z těch, kteří vytvořili karikatury islámu, natočili dokumenty a filmy karikatuzijící islám jsou dnes pod policejní ochranou a žijí pod cizími jmény. Nejedná se ovšem jen o umělce, ale také arabisty a bývalé muslimy, kteří se islámu věnovali nejen z historického, ale také filozofického, lingvistického hlediska. Kardinál Duka podal žalobu, ale jde cestou práva. Wilders v Nizozemí zrušil soutěž o karikaturu Mohameda, protože muslimové vyhrožovali smrtí. A muslimové nebyli samotní. Byli v tom i levicový aktivisté, kteří sice nevyhrožovali smrtí, ale vedli kampaň, že jde o urážku islámu a muslimů.
Blasfemie je v církevním zákoně už dávo uzákoněná. Ten se Vás netýká. Ale v našem trestním řádu existuje paragraf
§ 355
§ 355Hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob
kde je mimo jiné ..........b) skupinu osob pro jejich skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že jsou skutečně nebo domněle bez vyznání,
Ja to vnimam jako parazitovani na cizich dilech. Velmi znamych dilech, aby to pritahlo divaky. Misto vytvoreni vlastniho.
Přesně tak to cítím já,. Viz můj komentář.