Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Píšete: "Proč se lidé z těch tun textů plných střelného prachu, krve a polních lazaretů nikdy nepoučili a nepoučí?" To je typická bezvýchodná otázka. Napřed byste musela přesně a nezpochybnitelně definovat, co znamená poučit se. A to nedokážete. To byste se mohla rovnou ptát, proč jsou někteří lidé chytří, jiní hloupí, jak je to v každém namícháno, proč někteří věří lžím, proč se nechávají manipulovat a tak dále? Sociobiolog Edward Osborne Wilson napsal v knize "O lidské přirozenosti", že člověk (parafrázuji) sice ví, že je pro něj nejprospěšnější přátelství a spolupráce s ostatními lidmi (dodávám: také se tím ve většině případech řídí), zároveň ale ví, že agrese a podvod někdy přinášejí zisk. To v podstatě vystihuje vše.

0 0
možnosti
Foto

Karma a doplňuji: O válce a o lásce dohromady: Prima sezóna a Zbabělci (a jasně Jih proti severu, souhlas). O válce (a přátelství): Král krysa (J. Clavell). Ale to jsou pořád vykopávky naší generace, mají tam taky něco současného?

Ale nevím, proč všechny knihy na seznamu musí znát všichni češtináři. Kdysi u státnice z angličtiny si komise z mého seznamu vybrala jeden titul se slovy: "Tuhle knihu neznáme, tak nás přesvědčte, proč bychom ji měli číst." Nikdy mě nenapadlo, že by to byl pro zkoušející hendikep.

0 0
možnosti
Foto

Protože se zkouší ty rozbory a na každou knihu musí mít češtinář pracovní list. Ano, je to pitomost.

0 0
možnosti

Státní úředník chce mít všechno pod kontrolou!

Volnost v četbě? Nemyslitelné!

Pravidla moštárny, Vyhnání Gerty Schnirch, Arnošt Lustig kompletní!

Karma, jsem optimista a za takových dvacet, třicet let se možná posuneme k volnosti. Možná už bude po válce;-)

0 0
možnosti
Foto

Tak neviem ako to je s maturitami v Česku, ale v mnohom majú asi lepšiu úroveň ako u nás. Keď som ja maturovala, tak to sa nedalo na písomnú maturitu pripraviť, mali sme ťaháky všade kde sa dalo a bolo nutné si vybrať budovateľstké témy, inak koniec-zvoniec...

0 0
možnosti

Co se týče češtiny a povinné četby, tam je to v podstatě jedno. Seznam jednoho učitele bude nahrazen seznamem jiného učitele. Podstatné je, aby uměli ty knihy opravdu přečíst. Pochopit, porozumět jim. O lásce a o lidech se píše prakticky v každé knize.

5 0
možnosti
Foto

Povinná četba být nemá, seznamy omezují. A jak píšou, nečtou, vrčí se to z internetu, protože tak lépe zodpoví otázky k rozboru.

1 0
možnosti

nevím jak je to teď, ale za mě jsem měl domluvu s učitelkou češtiny, že když jsem nechtěl mít v čtenářském deníku knihy ze seznamu, mohl jsem si tam dát knihy jiné, sice v poměru 1:3 , ale šlo to :)

0 0
možnosti
Foto

Teď je to tak, jak jsem to popsala. Ze zákona.

0 0
možnosti
  • Počet článků 459
  • Celková karma 26,22
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz