Děkujeme za pochopení.
J10a19n 57A18n54d70r93l65e
mozna to bylo neprofesionalni, ale nas stredoskolsky ucitel matiky s nami chlastat chodil, praktikuje to dodnes a muj vztah k matematice to vzdy spise vylepsovalo, to byly a jsou uzasne debaty nad zejdlikem...
J98i26ř63í 75J77i47r80o52u96d75e82k
,,Učitel má být profesionál. Ale co to znamená?" Přidám jinou otázku. Je kantořina profesí, či ,,jenom" posláním
P77e45t93r 66L22u81k73e69š
Učitel profesionál? Jeden z našich pánů profesorů to shrnul do jednoduchého hesla: Komenský-Frištenský.
P30e80t62r 69B34r62o27d15s23k49ý
..... takový novodobý "Kantor ideál"! Netroufám si ani odhadovat, kolik učitelů v praxi může splňovat daná kritéria(?). Jsem však přesvědčen o tom, že by cca 40-50% opravdových profesionálů, z celkového pedagogického stavu, stačilo na to, aby rozmetalo INKLUZI na prach(!),- ....... což se ale, bohužel, nestalo
P55a61v37e15l 21C78h86m25e30l47í69k
Spíše než profesionalitu by měl mít učitel stále na paměti LIDSKOST - od té se vše odvíjí, obzvláště pak při práci s dětmi.
Děti se dokážou povznést nad případné odborné kiksy učitele, ale nikdy se nesmíří s jeho nespravedlností, povýšeností, netaktností, náladovostí, arogancí apod.
A jaký by učitel NEMĚL být? Vnitřně nevyrovnaný - odtud totiž pramení veškerá negativa, poznamenávající jeho práci, na která pak (mnohdy bohužel celoživotně) doplácejí nevinné, bezbranné děti.
V66e12r42o89n16i57k19a 54V87a88l75í28k17o91v75á 51Š90u47b46o96v67á
Úvaha o tom, proč ředitelé (včetně MŠ) raději zaměstnávají poslušné úředníky než tvořivé samorosty, bude příště. Díky.
J53a41r91o32s55l19a59v 13L32i92m92a
Vazena pani Veroniko Valíkova. Vase desatero je unikatni. Doufam ve vase nalezeni takoveho cloveka. Mel jsem mnoho ucitelu a mohu rici, zadny nevyhovoval ani v peti casti desatera.
Pochazim ze Zlina, kde skola byla jeste v rukou mesta. Jeste jsme nazyvali vse presne, jak za Marie Terezie. "Obecna" petitridka a potom "Mestanska", ktera nas dotlacila aspon do rozhodnuti, co se svym zivotem udelame.
Ucitele byli vybirani radou mesta a i financni odmeny byly dane mestem. Dulezitou skutecnosti ve Zline, bylo starostovani panem Batou (seniorem) a jeho snaha postavit skolstvi ihned za vedeni zavodu. Postaveni budov v modernim stylu predbehl trend republiky mnohokrat.
Tento zajem starosty prilakal osobnosti k ucitelke profesi se silnou ochotou pracovat ve vychove zaku. Vysledek byl videt. I tito ucitele nesplnovali vsech deset casti desatera, ale v mnoha castech je i prekracovali. Zde platila k ucinosti ucitele i kontrola jejich cinnosti, ale take kontrola zaku v oblasi chovani, jejich citeni pro studium a take k lasce k vlasti atd. Nazev techto cinitelu kontroly byl jednoduchy. Inspektor. A verte, to byla ta hybna paka jak pro ucitele a take pro zaka a jeho rodinu.
Touto poznamkou davam dik tem zlinskym "profesionalum" kteri mne ucily
V94e29r69o13n77i88k80a 66V20a91l81í28k94o43v24á 28Š98u93b63o91v74á
Děkuji.
M62i73r23o70s49l67a60v 48B59u51č64e95k
Dobré Desatero. Nicméně takový člověk neexistuje. Už pojem snaha,jest záludným - Snaha jest projev neschopnosti. Jistě, polehčující okolnost,nicméně pro Profesionála to není.Život a konání - to není o snaze ...
Profík?Je ten,který má prokazatelné výsledky. Docílil jich. Za dodržení atributů - Mravna, etiky a legality. Výsledný produkt? Zřejmě mladý člověk, (doma vlastní dítě). Drží identické rámce svého učitele. Může se s ním identifikovat. Má živý, hmotný vzor,v není pak samo. Nežije ve virtualitě ...
Aby profík prosíkem byl? Vzdělaný teoretik, který se konfrontuje s praxí. Ona ovlivňuje jeho a naopak. Profík si je vědom - ví, že nic neví. Pochybuje o sobě. Svou zdravou nejistotu mírní, neustálým vzděláváním se - Cosi, jako atestace. Čím více je oblíben?Jasný důkaz, že jde o amatéra. Je z toho zklamán a trápí se? Opět, zpětná vazba jeho slabošství s potvrzením. Spokojený profík s naplněním? Jednoduché a logické - Když jeho opečovávaný produkt úspěšně prostupuje trhem. Ze studenta jsou vykřesávány obrysy. Slušného a vzdělaného člověka. Samostatně myslí, je teoreticky slušně vybaven. Zbývá mu to poslední - Použít to v praxi ,ovlivnit a nabalit na sebe ty další . Prokázat se výsledcky ....
Jak říkám - Takový ideální člověk neexistuje. Jde o nekonečný a bolestivý proces. Ne zřídka s úskalím. Právě ten dospělý, je pohlcen sám sebou. Je přece profík a nikdo si toho ještě nepovšiml. Ba,ani neocenil. Opět jednoduché - Může jít do praxe. Klasika,nejde ...
M85i74r70k22a 96P87a41n89t59l18í67k11o28v42á
Dobrý učitel by měl dokázat "být nad věcí" - a nesnižovat se k malichernostem. A měl by umět rozpoznat nadání a schopnost žáka, které jsou i často skryty. )Báseň Jedna lomená jednou ze sbírky Květ šípkový od Petra Křičky.
V54e56r41o37n31i30k28a 60V50a26l32í22k20o36v95á 36Š31u61b35o94v75á
Děkuji.
- Počet článků 461
- Celková karma 25,74
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky