Děkujeme za pochopení.
R87a23d69k93a 33K11i33e77l70b72e16r80g60e27r93o16v24á
Zásadním ztěžujícím prvkem je délka textů, s nimiž maturanti pracují. Zatímco v roce 2013 se v testu objevily dva středně dlouhé texty, v roce 2017 čtyři velmi dlouhé plus jeden obrazný sonet. Studenti jsou nuceni texty číst i vícekrát, hledat odpovědi, počítat či opravovat slova, což je připraví o čas. Druhým problémem je stále větší odklon od jazykové praxe (pravopis, interpunkce, stylistická přesnost) a příklon k teorii
Zdroj: https://valikova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=661132
Domnívám se, že by tu paní Veronika nebo já nebo kdokoliv jiný, kdo je ve věci znalý, mohl udělat šou. Kde by všichni na vlastní oči viděli test s adekvátní délkou textu v otázkách oněch maturitních začátků a v porovnáním s tímto stále více bobtnající - "hustotou" textu - testy dneška. Potěžkat si testový sešit sedm let zpět a potěžkat si ho dnes. Porovnat, že pro písmena bílý papír dnešních did.testů ani nevidět. Každý normální člověk musí cítit, že ve stresu na vás tohle zahlcení dopadne jako kámen, v množství má každý co dělat se neztratit. Už proto bych si vždy vyprosila moudra davu, co nemá ánung, jak přece primitivní to je. Ve výsledku snad i někdy ano...zájmeno mně...mě... ale v zorientování se v situaci časového limitu?...hmmm.Každý, kdo tohle podceňuje, na neschopnost studentů nadává, si totiž test dělá v klidu domova a bez uvedených nervů. A to je přece jen maličko jiné.
Příklon k teorii a termínům typu epuizeuxis má jediný průhledný cíl. Dodat věci punc odbornosti a závažnosti. A veřejnost má pocit hned lepší úrovně. Nesmysl, bez užití v běžné praxi jazyka.
Cermat zkrátka funguje na externistech a je rád ,když někoho uprosí. A ten si nahoní triko, aby vypadal, že sakra něco zná. Žádné systematické poučování z chyb a vylepšování se nijak extra nekoná. žádný osm let stejný tým....Lepení vlaštovek... to mi nikdo nevymluví.
Vám karma, Veroniko
V21i89k17t95o85r 56Š54e19d79i75v81ý
Velmi dlouhé texty? Vždyť je to při širokých okrajích tak třetina stránky,
D41a71l52i60b41o39r 96B63a95r33t78o65š
Je to problém. možná by se to celé dalo vidět i tak, že se předpokládá u maturantů absolutní schopnost používat češtinu prakticky...a proto se klade větší důraz na teorii jazyka jako takového.
A zde je opět problém, jak přesně rozlišit, které znalosti lingvistiky jsou na maturitní úrovni nutné a žádané a které jsou již jen pro dlouholeté experty na lingvistiku...
Top by ale Cermat či ministerstvo mělo říci a provést zkoušku praktické češtiny například dva roky před maturitou.
Zde pak narážím na problém, že máme maturity na různých školách a jejich úroveň nelze srovnávat. Těžko se podaří učni u maturity zvládnout to co zvládá maturant na gymnáziu.
Takže se pracně dopracujeme k tomu, ,že je nutné studenty, kteří mají přímo namířeno na VŠ, testovat jinak než ty studenty, kteří míří do učebního oboru s maturitou.
V24i59k82t46o42r 47Š18e13d93i30v34ý
Z hlediska zákona je maturita jedna. Pokud chcete zásadně snížit nároky pro učební obory, nemohou být "s maturitou" - se všemi právními důsledky.
J32a11r65o25m83í53r 34S51t46r97a29š55i49l 31S30t39.
Jen jsem zaznamenal rozruch. Prosím vás, dát do testu takovou minoritu jako hledat kořen ve slovech, to odpovídá blbosti Cermatu !!! To je naprosto k ničemu - ani pro češtinu ani pro cizí jazyky ! Přece potřebujeme přemýšlvé lidi, kteří umí co nejpřesněji definovat a popsat nějaký děj - věc - činnost, zkrátka co nejrychleji chápat !! A tahle kravina zase určila měřítko úrovně Cermatu !!!
V90i68k55t87o71r 81Š36e73d17i75v41ý
Jestliže někdo není schopen práce s jazykem do té míry, aby našel kořen slova, nečekal bych od něj moc slavné výkony v "přesné definici a popisu".
O78l47g50a 28P37a39v72l80í79k52o97v37á
Cermat je nikým řádně nekontrovaná instituce, kde si dělají co chtějí a zřejmě je tam hojně rozšířená škodolibost
- Počet článků 461
- Celková karma 25,61
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky