Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P51e72t54r 58S67k36á37c45e39l 6484439229

Po roce 1990 jsem se domníval, že se naše školství, tedy výuka ve školách orientuje na odkazy našich velikánů. Především na J.A.Komenského. Měl skvělé závěry:

"Kdonedbá být vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u nějneprobudíš vřelý zájem o učení"

0/0
12.12.2016 19:22

J96o92s21e96f 57Š63o92l94t44e46s 8624538420283

Na tu otázku tam byly špatné odpovědi. Mělo tam být: Připadají vám podobné tradice nesmyslné? Připadají vám účastníci tohoto příběhu duševně nemocní? Koho byste poslali do vězení?

0/0
11.12.2016 17:12

O70l42g52a 64P78a54v14l68í67k86o47v36á 6754898457882

Já nevím, mě pobuřuje ledacos, ale tato maturitní otázka vůbec ne. Student si při ní uvědomí, jak odporný je islám, který ubije v člověku touhu po životě

+2/0
10.12.2016 10:17

P34e95t39r 53S51k74á22c53e19l 6624599889

Při odpovědích nemá student moc času přemýšlet o hloubce myšlenky. Když se o zabíjení stále mluví jako "o chlebě", ubíjí se v mládeži cit. Rozum a vůli mají, ale v tomto světě plném techniky je absence citu. Slovy smrt, zabíjení, krev apod. určitě v nich neprobudíme touhu po lásce a porozumění.

+1/0
11.12.2016 15:39

M15i19c10h26a48l 64G93e91c74i69k 6875189377354

Celkom mi nie je jasne, ci kritizujete pritomnost nabozenstva vo vyuke, alebo naopak myslienku, ze by tam pritomne byt nemalo. Alebo ze by tam byt nemalo len ak sa jedna o nabozenstvo islamske, lebo u nas je "krestanska kultura".

Kazdopadne jedna vec je vyuka k nabozenstvu a ina vec je vyuka o nabozenstve.

Ta prva podla mna nema co na skolach hladat, a to ani volitelne, ci uz je to islam, krestanstvo, alebo pre mna za mna samanizmus. Videl som otazky na testoch z katechizmu na Slovensku: "popis, akym sposobom ta Jezis miluje". Dakujem, za moje dane toto deckam nikto do hlavy pchat nebude. Odhliadnuc od toho, ze ja by som na danu otazku asi napisal "oralne prostrednictvom svojich sluzobnikov" ;-D

Vyuka o nabozenstvach ako fenomene pozorovanom zvonka (religionistika) je naopak jasnou sucastou dejepisu alebo literatury.

A co sa tyka Khaleda Hosseiniho, tak clovek co si precita jeho diela o zverstvach radikalov v Afganistane, vratane tohto, rozhodne k islamu konvertovat nebude. Zaroven krasne opisuje ine stranky miestnej kultury, ktora si presla vselicim a nestoji odjakziva cela na islamskom fundamentalizme, ako si zvyknu ludia mysliet u nas. Dielo Vam srdecne odporucam, to docitate a budete to mat chut citat cele odznova...len nesmiete mat slaby zaludok. Ten pan si v mojich ociach zasluzi nobelovku za literaturu!

+4/0
9.12.2016 16:55
Foto

V51e95r59o36n50i45k24a 48V88a93l86í74k56o39v34á 5923527855373

Dobrý den, chystám se na to.

Nemám nic proti textu a jeho rozboru v hodinách. Domnívám se však, že tento druh otázek (interpretace textu spojená s emocemi) nepatří do maturitního testu. Pěkný večer.

0/0
9.12.2016 17:11

P72e69t72r 93S28k53á92c92e48l 6724549239

Za popis zvěrstev Nobelovu cenu míru? Více si tuto cenu zaslouží náš občan (ČR), který za 30 let výzkumu sestrojil přístroj na přeměnu kejdy v nezávadnou vodu. Přeměnou života-dárné vody to může začínat a pokračovat přeměnami v hlavách vzdělání-chtivých lidí. Potom můžeme jít světu příkladem a nastolit lepší společenský řád. Návodů máme několik, od J.A.Komenského až po současné moudré lidi, na jejichž seminářích praskají sály ve švech. V mládeži je naděje, že bude líp...

0/0
11.12.2016 15:47

M21i59c76h16a58l 61P39u72p52c61s56i40k 8143673504477

Souhlas s článkem. To by byl jiný povyk, kdyby byla ukázka třeba z nějakého nacistického dílka, optikou nacistické ideologie.

0/−2
9.12.2016 10:18
Foto

H83o63n69z34a 59P81r63o65v77a12z40n82í57k 8518741757437

Jedná se literární dílo, které prostě je v nějakém prostředí. To přece není žádná propagace. Stejně jako Bídníci nejsou propagací Francie devatenáctého století.

+3/−5
8.12.2016 22:11

J79a74r24o79m33í75r 40K22r23á84l 4200229414899

Podle otázky z literatury soudíte, že škola není sekulární ? 8-o

+2/−4
8.12.2016 19:56
Foto

V60e12r54o19n84i13k30a 63V39a95l21í37k56o31v56á 5243107855793

Nesoudím. Ptám se. Pěkný večer.

+1/0
8.12.2016 20:20

J96a33r92o35m67í60r 86K38r21á45l 4950529524469

OK. Jenomže tato otázka by byla na místě, pokud by se povinně vyučovalo náboženství. To, že se o něm učí v rámci výuky dějepisu, nebo literatury nepokládám za nic špatného. Spíše naopak - student získá přehled.

+3/0
9.12.2016 7:53

M22i79l79e13n42a 89K72l22o26u44č28k67o94v29á 2186650976832

Zajimalo by mě, kdo z vás nebo z vašich dětí se u maturity setkali s podobnou otázkou tak cca před 10,20,30,40 lety? Já ne, moje děti také ne, tak proč se podobné otázky vyskytuji až v poslední době? Kdo se chce komu zalíbit? nebo proč jsou někteří učitelé tak uvedomeli, že nacvicuji v hodinách modleni na kobercich?

+12/−3
8.12.2016 19:36

M34i42l44e65n66a 76K85l57o96u73č18k27o42v52á 2686900436512

Pan Policky minusuje, aniž by sdělil, s čím nesouhlasí?

+2/−2
8.12.2016 19:43

P76a21v67e94l 17H83o16r57á16k 8101643665292

V roce 83 jsme měli zase jiné otázky, prostě každý režim chce své. Škola je politikum od Marie Terezie.

+1/−1
8.12.2016 20:16

P55e46t22r 28S19k11á55c22e12l 6274839919

A proto je potřeba se o politiku zajímat, pomáhat na dobrém díle. Až z nás politici udělají otroky a poslušné stádo, bude pozdě.

0/0
11.12.2016 15:50

F97r14a98n11t75i98š13e84k 66N88o86v26á38č34e59k 1594183690841

To není o zalíbení, ale o získání všeobecného přehledu. Ať už někdo chce nebo nechce, děti se s viditelnými projevy náboženství setkávají stále častěji. A když ne u nás, tak třeba v jiných zemích (i v takových, kam se před 30, 40 lety nedostaly), na výletech nebo o dovolených. Samozřejmě že také hledají odpovědi na to, co vidí.

+4/0
9.12.2016 8:06

Z92u40z53a62n79a 30B33a58l88o87g38h73o93v82a 3139194797179

Myslím, že je trochu omezené dělit literaturu způsobem jak to děláte vy autorko. Doufám, že snad neučíte. Osobně si myslím, že maturitné otázky by měli obsahovat úryvky textů z knih, které tvoří doporučenou četbu, protože jinak může text vytržený z kontextu působit právě takto, jak to popisujete i když se otázka netýkala specificky náboženské normy, ale pouze pochopení psaného slova. Je text z knížky, která je doporučenou četbou? Já o tomhle již nemám přehled. Pokud ano, tak se bavíme o ničem a vy paní autorko zneužíváte svou pozici k vyvolávání vášní mezi méně informovanými.

+2/−4
8.12.2016 19:08

V56i40l11é60m 81B61a65r59á94k 4896847519946

Kdyby to bylo z doporučené četby, tak to by bylo skandální.

+8/−2
8.12.2016 19:09

P14a41v41e90l 61V53ě50t28r80o51v49e24c 6956388252921

Maturitné?

0/−2
9.12.2016 7:32

F42r34a25n79t52i61š39e83k 41N58o91v95á30č34e43k 1734473910331

Opravdu náboženství do škol nepatří?

Ne, nepatří. Myšleno ve smyslu povinné či nepovinné náboženské výuky. Tu mohou věřící pro své děti provozovat mimoškolně ve svých církevních prostorech.

Jak potom máme vysvětlovat velká literární díla evropské kultury?

Právě jako součást historie a kultury. Typicky Vánoce - slaví je všichni (s vyjímkou např. Jehovistů), křesťané je berou jako náboženské svátky, jako vzpomínku na narození spasitele. Ateisté jako svátek klidu a rodinné pohody spojené s obdarováním nejbližších.

Nevidím nic špatného na tom, když učitel v hodině vysvětlí co znamenají Velikonoce pro křesťany, ramadán pro muslimy či šabat pro židy. Ale výuka upravené historie, podle toho o jaké náboženství jde a jak se to kterému náboženství hodí, ta nemá na státní škole co dělat.

+12/0
8.12.2016 19:07

V41i61l91é50m 64B38a87r74á88k 4616467849336

Proč by se mělo učit o ramadánu? Kultů na světě je bezpočet a právě tento zde nemá co dělat.

+5/−3
8.12.2016 19:13

J50a65r62o64m68í70r 52K51r12á56l 4580139614539

Protože se učí i o jiných náboženstvích.

+3/0
8.12.2016 19:58

V97i56l18é74m 75B13a15r82á40k 4496827599506

Tohle je ale multi-kulti pohled. když se učí o jednom, nemusí se učit o druhém. Proč by měla být nějaká vyváženost.

+3/−1
9.12.2016 10:03

H63a85n50a 32P93r73o67k55o63p70o77v15á 8759490803381

A proč se učí třeba o vyhynulých dinosaurech? K čemu to je? Vždyť s těmi se dokonce ani nemáte šanci potkat - na rozdíl od jiných náboženství nebo kultur - ať chcete nebo ne...

Škola je instituce vzdělávací, dítěti zprostředkovává informace o světě a učí ho s nimi nakládat, rozšiřuje mu obecný rozhled... i když, zdá se, leckdo si vystačí i se značně omezeným - ale to snad nemůže být cílem...?

+5/−1
8.12.2016 20:00

V15i42l47é13m 84B89a28r79á85k 4706807289666

Protože znalosti o dinosaurech jsou eticky neutrální na rozdíl od uvedeného textu, u kterého chybí (v rámci toho k čemu byl použit, tak i nemohlo být) jakékoliv etické hodnocení. To by bylo to učení.

+1/−1
9.12.2016 10:59

M35i22r80e19k 30P87i65n61k34a64s 7392921977436

Nejedná se o tuto knihu ? :

" A ten Khaled Hosseini, tak se jmenuje, Khaled Hosseini, strašně špatně se to vyslovuje, napsal druhou knížku, takový ženský příběh, která se jmenuje Tisíc planoucích sluncí a je to skutečně něco. Anglické Timesy napsaly, že to je kniha, která vzniká jednou za sto let a já myslím, že mají pravdu, proč bych neměl říct. "

To říká velký evropský konzervativec Alexander Tomský, který také knihu v češtině vydal. Takže ta kniha humanistické poselství obsahuje. Nepláčeme na špatném hrobě ?

+3/0
8.12.2016 18:51
Foto

V84e40r69o98n63i33k54a 35V16a45l55í65k73o67v69á 5463337925493

Ne. Věřím, že je to kniha skvělá a chci si ji přečíst. Jako čtu ráda Pamuka. Ale kombinace textu a otázek (ty jsou právě děsivé) působí na emoce. A v případě věřících i na náboženské cítění - jsou to velmi jemné nuance, ale mě to vyvedlo z míry v padesáti.. Takovéto interpretace uměleckého textu do maturitních testů, dle mého soudu, nepatří. Pěkný den.

+7/−3
8.12.2016 19:09

M87i38r58e95k 94P55i61n25k76a80s 7772181207856

V tom případě se shodujeme.

+1/0
8.12.2016 19:26

H55a43n49a 25P70r26o93k22o98p15o45v62á 8639230963901

No, víte, ale na textu typu Ema má mísu, my máme maso, ó my se máme toho zase moc o myšlenkových pochodech maturanta nezjistíte... :-)

+1/−2
8.12.2016 20:14
Foto

V86e40r45o52n20i15k36a 43V73a53l12í17k76o54v38á 5363457785283

Nejde jen o myšlenkové pochody. Když jsem to četla poprvé,spolu s otázkami, chtěla jsem v první chvíli otce poslat na Džalíla (protože u mě pracovaly emoce, spojené s vírou). Umělecký text působí na emoce, to je jeho specifikum.

+2/−1
8.12.2016 20:49

H30a30n61a 75P55r74o38k52o59p42o90v47á 8279840923471

V životě prostě jsou situace, kdy je potřeba myslet hlavou, emoce neemoce. Maturita je zrovna ten případ. Jinak počítám, že i v dějepisných otázkách byste našla dost prostoru - kdyby vám tedy nešlo o tu zkoušku...

+1/0
9.12.2016 9:51
Foto

V71e66r75o50n17i15k50a 27V24a85l44í54k76o19v26á 5843937735703

Proto se domníváme, že interpretace uměleckých děl do maturity nepatří, paní Prokopová. Jsou vždy sporné - a právě nejlepší studenti s nimi mají problém. Tady odpověď vyplývá - ale otázka útočí na emoce lidí, neb je i o etice. A to není v maturitním testu vhodné. Děkuji.

+1/−1
9.12.2016 10:15

H66a77n69a 96P44r75o82k83o41p61o63v88á 8919600893631

Jasně... Takže Ema má mísu... :-)

+1/0
9.12.2016 10:38
Foto

V78e13r77o26n25i78k44a 61V68a40l83í74k50o26v16á 5523537245363

Pokud neznáte jiné vhodné texty držte se slabikáře. Já myšlenkové pochody maturantů v testech zkoumat nepotřebuji - chci, aby uměli psát, aby porozuměli informacím v textu a aby rádi a hodně četli. Interpretovat mohou v hodinách. Pěkný den.

0/−1
9.12.2016 10:57

J68o12s68e41f 73N33o31ž19i64č59k95a 5525921869546

Dnes jednoznačně nesouhlas s Vaším blogem. V první řadě jsem přesvědčen, že Vámi ocitovanou otázku by měla bez problémů správně odpovědět většina maturantů bez ohledu na to, zda jsou ateisté nebo věřící a kolik toho o různých náboženstvích ví. Otázka je čistě o schopnosti chápat psaný text a vyvodit z něho logické důsledky, nikoliv o znalostech toho či onoho náboženství.

Jinak k blogu paní ministryně - před chvílí jsem si ho pozorně přečetl a je v něm např. uvedeno: "Pokračujeme ve směřování, které vychází do značné míry z masarykovských tradic, tedy v tradici sekulárního školství. Podle našeho názoru nepatří náboženství do školy vůbec – alespoň nikoliv v tom smyslu slova, že by mělo být součástí systému."

Zdroj: http://katerinavalachova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=572472

Což bych chápal tak, že by z jakéhokoliv náboženství rozhodně neměly vycházet školní osnovy či ŠVP, ale rozhodně to neznamená, že by se nemělo učit např. o historické úloze náboženství, jeho vlivu na literaturu či kulturu, atd.

+10/−2
8.12.2016 17:39

L46i80b26o56r 54P86o42p18o38v14s91k18ý 9429257548207

A Vy jí to věříte, pane Nožičko?

+1/0
8.12.2016 18:47
Foto

V45e77r34o30n61i19k70a 13V91a93l68í78k11o71v86á 5893877955783

Dobrý den, pane kolego. Souhlasit se mnou nemusíte. Poznámky:

1. V článku říkám, že odpověď z textu vyplývá. Nebyla to těžká úloha.

2. Náboženské vnímaní světa v textu naznačeno je. A spojení textu s otázkami Cermatu budí silné emoce - alespoň já to tak při prvním čtení cítila. Do testu bych úlohu nezařazovala.

3. Sekulární školství je bohulibá záležitost:-) - pokud se ovšem školství "bez náboženství" nestane rovněž bičem - na učitele, kteří křesťanské kořeny evropské kultury vnímají a kteří v jejich duchu umělecká díla vykládají.

+4/−1
8.12.2016 19:21

V34i36l96é68m 48B35a92r40á37k 4816247879936

Proč se učit o islámu, poslouchat i nepřímo jejich názory, proč něco vykládat, snažit se chápat, omlouvat, snažit se porozumět, pochopit, diskutovat s nimi nebo o nich? Jakákoliv diskuse o nic a s nimi je znakem slabosti a ustupování.

Na území Evropy žije člověk evropský (euroamerický). Ten je v současnosti vystaven invazi nepůvodních lidí z Afriky a Asie, ochotných osidlovat nová území, kteří jsou ve své chudobě více přizpůsobiví a odolnější, mají jinou řeč, vzdělání, náboženství, rodinné zvyky, pracovní a hygienické návyky, chování k ženám, a postoj k svobodě jednotlivce i slova, představy o fungování společnosti, pohled na dodržování smluv. V souvislosti s tímto textem považuji nadbytečné hodnotit jaký druh lidí je lepší či horší, ale určitě můžeme říci, že tyto druhy jsou jiné a hlavně každý patří prostě jinam. Kdyby se jakýkoliv přírodní druh ocitl ve stejném ohrožení, pod stejným tlakem jako dnešní člověk evropský (euroamerický), ekologové by křičeli a bili na poplach.

Zdroj: http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=499112

+7/−6
8.12.2016 16:53

H19a49n60a 73P68r65o91k36o19p22o63v60á 8289630173661

A jak se chcete chránit před něčím, před čím si dáte klapky na oči a špunty do uší? To může vymyslet jenom pštrosí mozeček - hlavu do písku a vystrčit pozadí...! :-/

+4/−1
8.12.2016 17:37

V26i11l30é46m 45B30a83r48á18k 4856937679786

Určitě to takhle není myšleno. Důrazná ochrana Schengenského prostoru, to není strkání hlavy do písku.

Salonní meditování nad islámem vede k rozkladu hodnot, jejich zpochybnění. Kromě toho vymítání křesťansko-židovských kořenů ze škol a obecně ze společnosti je nebezpečné. Na uvolněné místo vstupuje hned islám. Takže tyto symboly ano, ale jakékoliv znaky islámu - zákaz.

V souvislosti s nebezpečím plynoucím z militantního islámu je absurdní a nepochopitelné nepřátelství Čechů vůči církvi i nenávistné výlevy spojené s vracením jejího majetku. Vždyť si tím sami pod sebou podřezáváme větev.

http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=523651

+4/−2
8.12.2016 17:57

J43a31n 76Z15á74t68u61r20e22c31k31ý 9133513247242

Druh člověka lze posuzovat podle získaných a volených vlastností, jako třeba v co věří, jaké má pracovní návyky či představy o politice?

Pak musím konstatovat, že na této planetě žije přes sedm miliard druhů lidí.

+3/−1
8.12.2016 17:49

V42i17l30é71m 85B72a20r79á93k 4516587889646

Nevím proč to relativizujete. Nebo nechcete pochopit psaný text?

+1/−2
8.12.2016 17:59

J22a64n 81Z70á33t57u75r90e85c54k52ý 9933553557132

Naopak - myslím, že jsem ho pochopil velmi dobře a odvodil z něj správný závěr, nebo snad ne?;-)

+3/−1
8.12.2016 18:07

V79i97l42é93m 15B69a15r11á65k 4326817159326

Protože ta odlišnost .....jsou ve své chudobě více přizpůsobiví a odolnější, mají jinou řeč, vzdělání, náboženství, rodinné zvyky, pracovní a hygienické návyky, chování k ženám, a postoj k svobodě jednotlivce i slova, představy o fungování společnosti, pohled na dodržování smluv...je popsána. 2,3,4...lidé se většinou přizpůsobí, ale je určitá kritická mez, kdy začínají naopak měnit své okolí. .

Říkáte, že podle chemického složení možná i vnějších znaků jsem jako lidé vlastně všichni stejní. I invazivní druhy rostlin jsou chemicky stejné a přesto jsou ty, které sem nepatří, mají jiné vlastnosti, nevítány. Teď se zde šíří jelínek sika, který vytlačuje jelena evropského. Vaším pohledem by se dalo říci "a co je na tom špatného?".

+1/−1
8.12.2016 19:04

J50a82r63o25m78í95r 96K57r48á60l 4790939484329

Proč se učit o islámu ? Inu - protože existuje. Stejně, jako se učí i o jiných náboženstvích. Pokud o něm nebudete nic vědět, pak ho těžko můžete posuzovat.

+2/0
8.12.2016 20:01

M55a61r76t77i40n 27B17u98s94i19d63e83a 4943160

No, i sekulární školství se přece nemůže náboženství vyhnout ...jen nesmí sloužit některému z náboženství.

Uvedenou maturitní otázku vcelku oceňuji, neboť kombinuje logiku (schopnost pochopit psaný text) a znalost náboženských a kulturních odlišností a tradic.

Nejedná se přece o žádnou propagandu nebo představování vzorů hodných následování..

+10/0
8.12.2016 16:48

V63i26l47é51m 51B52a49r13á90k 4376247589576

Proč by je měl (ty muslimské) někdo chápat?

+1/−4
8.12.2016 17:58

H55a41n47a 61P98r65o46k59o48p87o54v50á 8879250503871

Mám dojem, že ta "schopnost pochopit psaný text" se zrovna vám obloukem vyhnula...

+5/−1
8.12.2016 18:10

V54i61l94é10m 90B92a31r22á38k 4516957829526

Kromě urážek, jaký máte pohled na věc? Když tak jděte na Novinky.

0/0
8.12.2016 19:06



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.